פסיכיאטריה

מינון גבוה של ויטמין D משפר צפיפות עצם בחולים הנוטלים נוגדי פרכוס (מתוך Neurology)

טיפול במינון גבוה של ויטמין D משפר משמעותית את צפיפות העצם במבוגרים ובילדים המקבלים טיפול ארוך טווח בנוגדי פרכוס- כך עולה מממצאיהם של שני מחקרים מקבילים, שפורסמו בגיליון דצמבר של Neurology.

גורמים רבים משפיעים על חילוף החומרים של ויטמין D, כגון מוצא, מין, מיקום גיאוגרפי, הרגלים תזונתיים, אורח חיים וסוג ומשך הטיפול האנטי-אפילפטי. לדברי החוקרים, מינונים גבוהים של ויטמין D הם יעילים בחולים בסיכון גבוה.

החוקרים השוו את ההשפעות של מינון נמוך (400 IU/day) ומינון גבוה של ויטמין D (2000 IU/day בילדים; 4000 IU/day במבוגרים) על צפיפות העצם ב-72 מבוגרים וב-78 ילדים ומתבגרים שמקבלים טיפול בנוגדי פרכוס.

34% מהמבוגרים היו בטווח הלוקה בחסר, ו-46% היו בטווח בלתי מספיק של רמות ויטמין D בסיסיות. כמו כן, 18% מהילדים היו בטווח הלוקה בחסר ו-44% בטווח בלתי מספיק.

צפיפות העצם במבוגרים הייתה נמוכה בהשוואה לצעירים בריאים, אך בילדים ומתבגרים לא נמצא הבדל משמעותי בהשוואה לקבוצת ביקורת.

לאחר טיפול, לא נותר אף מבוגר בקבוצת המינון הגבוה שהיה עדיין עם חסר של ויטמין D, ו-31% בלבד היו עם ויטמין D בלתי מספק. רק ל-  6% מקבוצת הילדים היה חסר בויטמין D, ו-44% היו עם רמות בלתי מספקות.

צפיפות העצם במבוגרים שהיו בקבוצת המינון הגבוה של ויטמין D עלתה משמעותית בעמוד השדרה המותני, בירך ובעצם הרדיוס. בקבוצת המינון הנמוך, לעומת זאת, צפיפות העצם לא השתנתה משמעותית.

צפיפות העצם עלתה גם במספר אתרים בילדים שטופלו בויטמין D בשני המינונים, ללא הבדלים בין קבוצות המינון.

למרות השיפור בקרב המבוגרים, צפיפות העצם בכל האזורים בשלד נותרו נמוכים ביחס למבוגרים צעירים ששימשו כביקורת, לאחר טיפול בויטמין D במשך שנה.

עבור מבוגרים עם רמת 25 הידרוקסי-ויטמין D מתחת ל- 25 ng/mL, מתן של 4000 IU/day ישיג את המטרה, בעוד שבחולים עם רמות ויטמין D גבוהות יותר, השימוש ב- 400-600 IU/day יהיה מספיק.

לסיכום, הנתונים הנוכחיים אינם מאפשרים מתן המלצות ספציפיות בילדים, על אף שמינימום של 800 IU/day הוא בטוח ועשוי להגן על העצם.

Neurology 2006;67:2005-2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה