פסיכיאטריה

ירידה משמעותית בצורך בפרוצדורות חוזרות והיצרות חוזרת בעקבות טיפול ב-Endeavor בחולים עם מחלת עורקים קורונרית (circulation)


– מודעה –


תוצאות מחקר ENDEAVOR II שפורסמו לאחרונה ב-Circulation, מספקות עדות נוספת ליעילות והבטיחות ארוכי הטווח של הטיפול בתומכן משחרר-תרופה של Medtronic, Endeavor, בחולים עם מחלת עורקים קורונרית.

לדברי החוקרים, מהצגת תוצאות ממצאי מחקר ENDEAVOR II בשנת 2005, הם למדו כי התוצאות הקליניות עם התומכן משחרר התרופה נשמרו היטב לאורך זמן, ונותרו עקביות לאורך מגוון חולים נרחב. התוצאות המצויינות של הטיפול נותרו בעיניהן גם לאחר 9 חודשים, 12 חודשים ו-24 חודשים. בהשוואה לתומכנים מתכתיים רגילים (Bare Metal Stents), תומכן Endeavor נמצא יעיל ובטוח בהורדת שיעורי ההיצרות החוזרת (הרה-סטנוסיס) , קל מאוד להשתלה ובעל פרופיל בטיחותי עדיף בשילוב עם טיפול בנוגדי-טסיות.

המחקר נועד לבחון את בטיחות ויעילות תומכן Endeavor, בהשוואה לתומכן המתכתי של Medtronic, Driver. במחקר, שמומן ע”י החברה, השתתפו 1,197 מטופלים מ-72 מרכזים רפואיים ב-17 מדינות, שטופלו בעקבות היצרות עורק קורונרי יחיד. מדובר במחקר הגדול והראשון מסוגו, שנערך מחוץ לארה”ב והשווה תומכנים משחררי-תרופה ותומכנים מתכתיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבדוק אם הטיפול בתומכן Endeavor מצמצם את שכיחות ההיצרות החוזרות והופעת תרומבוזיס בתוך התומכן לאחר 9 חודשים.

המדד העיקרי של המחקר היו שיעורי Target Vessel Failure (TVF), לאחר 9 חודשים. TVF הוא מדד מורכב, הכולל תמותה, אוטם לבבי ו-TVR (Target Vessel Revascularization).

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בתומכן Endeavor, המצופה פולימר פוספורילכולין, המשחרר את התרופה Zotarolimus (n=598) או בתומכן מתכתי זהה, אך ללא התרופה או ציפוי הפולימר (n=599). החוקרים התאימו בין מאפייני המשתתפים בשתי הקבוצות. שכיחות סוכרת עמדה על 20.1% מהמשתתפים,  קוטר כלי הדם שנבדק עמד בממוצע על 2.75 מ”מ, והאורך הממוצע של הנגע הטרשתי היה 14.2 מ”מ.

ניתוח התוצאות שהתקבלו בסיום המחקר הצביע על ירידה של 48% בשיעורי TVF (מ-15.1% בעקבות טיפול בתומכן מתכתי ל-7.9% בעקבות תומכן Endeavor), וירידה של 61% בשיעורי TLR (Target Lesion Revascularization).

TLR הוא מדד להערכת טיפול חוזר בחולים לאחר השתלת תומכן, ומשמש כמדד חשוב בעיני רופאים ליעילות השימוש בתומכנים משחררי תרופה.

תוצאות בדיקות אנגיוגרפיה העלו ירידה משמעותית בשיעורי ההיצרות החוזרת לאחר 8 חודשים. כמו כן, ממצאי המחקר מצביעים על ירידה של 72% בשכיחות Angiographic Binary Restenosis (ABR) בתומכן, בעקבות טיפול בתומכן Endeavor, בהשוואה לתומכן המתכתי Driver. זאת בנוסף לירידה של 62% בשיעורי ABR בתוך סגמנט, בהשוואה בין השניים.

שכיחות תרומבוזיס בתומכן (In Stent Late Thrombosis ) עמדה על 0.5% בלבד עבור 598 מטופלי Endeavor, ממצא חסר הבדל סטטיסטי בהשוואה לשכיחות של 1.2% בעקבות טיפול בתומכן מתכתי. בתקופה שבין 30 יום ו-9 חודשים, החוקרים לא זיהו מקרים של תרומבוזיס מאוחר על התומכן, שפירושו התפתחות קרישי דם מסוכנים לאחר 30 ימים, העשויים להוביל לאוטם חמור או מוות.

לאור החששות שעלו לאחרונה בנושא בטיחות תוכמנים משחררי-תרופה בטווח הרחוק, התוצאות עבור Endeavor, הינן מעודדות מאוד. נראה ששילוב Endeavor עם פולימר מצופה פוספורילכולין והתרופה Zotarolimus, זכה לתוצאות מצוינות, עם פרופיל בטיחותי מעולה.

בין השאלות להן ניסו החוקרים למצוא תשובה, היתה השאלה האם תומכן Endeavor הינו יעיל בחולים עם נטיה מתונה להיצרות חוזרת, דוגמאת חולי סוכרת, או חולים עם נגעים מורכבים. כמו כן, מאחר שתוצאות בדיקות אנגיוגרפיה המוקדמות היו מעט גבוהות יותר במחקר ENDEAVOR II, בהשוואה למחקרים אחרים בנושא תומכנים משחררי-תרופה, עלתה השאלה באם הנתונים יישמרו על חוסנם לאורך הזמן. שתי השאלות הללו זכו כעת לתשובה.

במחקר הנוכחי, תומכן Endeavor הוריד את הסיכון להיצרות חוזרת, הן בחולי סוכרת, והן בחולים ללא סוכרת. יעילות התומכן נותרה גם לאורך גדלים שונים של כלי הדם, ונגעים באורכים שונים. ניתוח התוצאות הצביע על יעילות התומכן בכל אחד מהמצבים הללו, כפי שנבדקו במחקר.

תוצאות ממחקרי ENDEAVOR II ו-ENDEAVOR I, שהוצגו במאי השנה, העידו על היעילות הקלינית הממושכת של תומכן Endeavor. לדברי אנשי Medtronic, תומכן Endeavor מאופיין ביעילות קלינית, ביחד עם פרופיל בטיחותי, הנשמרים לאורך זמן.

בנוסף למבנה סגסוגות קובלט, שנועדה להקל על השתלת התומכן, התומכן כולל את התרופה Zotarolimus, ומצופה פוספורילכולין, פולימר שנועד לדמות את שטח הפנים החיצוני של כדוריות דם אדומות. מבנה זה מסייע לחקות את מבנה הממברנה של תא אמיתי, ולכן ההשתלה מלווה בתגובת ריפוי תקינה, ותהליך דלקתי מצומצם.

מקורות: Circulation. 2006;114:798-806 והודעת החברה.

הערת המערכת: לאחרונה קיימנו מס’ דיונים וראיונות בנושא השאלות שהתעוררו באשר לטיפול בתומכנים מפרישי תרופה.

לצפייה בפאנל מומחים בנושא עם פרופ’ לוטן ופרופ’ קורנובסקי נא להקליק כאן.

לצפייה בראיון עם פרופ’ בנאי המתמקד בשאלת הטיפול נוגד הטסיות לאחר השתלת סטנט נא להקליק כאן.

לדיווח על מימצאים ארוכי טווח בתומכנים מצופי תרופה  כפי שדווחו בכנס העולמי האחרון בברצלונה נא להקליק כאן. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה