פסיכיאטריה

לאמוטריגין מהווה טיפול משלים יעיל בילדים ומתבגרים עם פרכוסים טוני-קלוניים כלליים (מתוך Pediatrics)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי לאמוטריגין (LAMICTAL) מהווה טיפול משלים יעיל בפרכוסים טוני-קלוניים ראשוניים (PGTCPrimary Generalized Tonic-Clonic) בתת קבוצה של ילדים ומתבגרים. המחקר פורסם בכתב העת לרפואת ילדים (Pediatrics).

זהו פרסום ראשון של מידע ממחקר קליני מבוקר, אקראי וכפול סמיות של פרכוסי PGTC המתמקד במטופלים בגילאי 2 עד 20 שנים. פרכוסי PGTC, הידועים גם כפרכוסי ‘גראנד מאל’ (grand mal), הם הצורה השכיחה ביותר של פרכוסים כלליים, ומתרחשים בכ-20% מהמטופלים עם אפילפסיה.

אין כרגע התוויה למתן לאמוטריגין בטיפול בפרכוסי PGTC.

בראיון שנערך עימו מסר אחד החוקרים כי פרכוסי PGTC שכיחים יותר בקרב ילדים מאשר במבוגרים, וקשורים לסיכון מוגבר לחבלה ולמוות. הוא הוסיף כי ממצאי המחקר חשובים מכיוון שלרופאים ובכללם לנוירולוגים עדיין יש אופציות טיפוליות מוגבלות הזמינות לטיפול בפרכוסים כלליים בקבוצת גיל זו.

מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות ואת הנסבלות של טיפול משלים בלאמוטריגין במסגרת טיפול בפרכוסי PGTC בקרב מטופלים בגיל שנתיים ומעלה.

החוקרים העריכו 117 מטופלים, בגילאי 2-55 שנים, עם פרכוסי PGTC שאינם נשלטים בצורה טובה על ידי 1-2 תרופות נגד פרכוסים, עם עדות לפרכוסי PGTC באלקטרואנצפלוגרם (EEG) וללא עדות מהעבר לפרכוסים חלקיים. תקופת הטיפול כללה שלב אסקלציה (7-12 שבועות) ושלב אחזקה (12 שבועות).

החוקרים דיווחו כי בניתוח תת קבוצה של 45 מטופלים בגילאי 2-20 שנים, אחוז הירידה הממוצע של פרכוסי PGTC מתחילת המחקר במהלך כל תקופת הטיפול, היה 77% בקרב המטופלים שקיבלו לאמוטריגין ו-40% בקרב המטופלים שקיבלו פלצבו. בנוסף, ממוצע ספירת פרכוסי ה-PGTC לחודש השתפר במידה משמעותית עבור כל שלבי הטיפול במטופלים שקיבלו לאמוטריגין, וזאת בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו.

החוקרים ציינו כי תופעות הלוואי השכיחות ביותר שתועדו היו כאב ראש (לאמוטריגין 10%, פלצבו 25%), דלקת אף ולוע (לאמוטריגין 14%, פלצבו 4%) ועוויתות (לאמוטריגין 10%, פלצבו 17%). מטופל אחד מכל קבוצה הפסיק את הטיפול בשל תופעות לוואי. לא הופיעו פריחות חמורות בקרב המטופלים שקיבלו לאמוטריגין או פלצבו, ואף לא אחד מהמטופלים חווה החמרה במיוקלונוס (myoclonus).

החוקרים סיכמו באומרם כי נראה שטיפול משלים בלאמוטריגין הינו יעיל בשליטה בפרכוסי PGTC בקרב מטופלים בגילאי 2-20, ונקשר לפרופיל נסבלות חיובי.

לידיעה המלאה   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה