פסיכיאטריה

האם טיפול אחזקה משרדי ישים בטיפול בתלות באופייטים ? (מתוך The New England Journal of Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יולי של The New England Journal of Medicine, עולה כי טיפול משרדי המשתמש בייעוץ מהיר, ניהול רפואי, buprenorphine ו-naloxone יכול להוריד את התלות באופייטים. עד עתה, הרמה האופטימלית של הטיפול בסביבה זו טרם נקבעה.

החוקרים ערכו מחקר של 24 שבועות בין השנים 2000-2004, שכלל 166 חולים התלויים באופייטים. הטיפול כלל שילוב של ייעוץ שבועי ו- buprenorphine ו- naloxone (Suboxone) ביחס של 4:1 בהתאמה.

לאחר שבועיים של תקופת אינדוקציה וייצוב, החולים התחילו עם טיפול של 16 mg ב- buprenorphine, שהועלה עד לרמה מקסימלית של 24 mg וייעוץ עם אחות טיפול ראשוני.

בפגישות הייעוץ השיחות כללו מאמצים להשגה או שמירה על הימנעות מאופייטים, שימוש בקבוצות עזרה עצמיות ותוצאות של ניתוח שבועי של דגימות שתן. שיחות ניהול סטנדרטיות נמשכו 20 דקות. שיחות ייעוץ מוגברות ארכו 45 דקות עם ייעוץ יותר עמוק בנוגע לתרופות.

החולים חולקו רנדומלית לקבלת פעם בשבוע ייעוץ סטנדרטי + תרופות, שלוש פעמים בשבוע ייעוץ סטנדרטי + תרופות או ייעוץ מתוגבר + תרופות 3 פעמים בשבוע. התרופות נלקחו עצמית בבית.

לחולים בכל קבוצות הטיפול היו ירידות משמעותיות בשימוש באופייטים בהשוואה לנקודת ההתחלה, אך היו הבדלים בשימוש באופייטים בהתאם לקבוצת הטיפול. תדירות מדווחת עצמית של שימוש באופייטים ירדה מ-5.3 ימים בשבוע בנקודת ההתחלה ל-1.1 ימים במהלך אינדוקציה ול-0.4 ימים במהלך תקופת אחזקה של 24 שבועות.

שביעות הרצון המדווחת של החולים נמדדה בעזרת שאלון בשבוע ה- 12, עם ניקוד הכי גבוה אפשרי של 95 המצביע על שביעות רצון הכי גדולה של חולה. שביעות הרצון הייתה גבוהה יותר משמעותית בקבוצת הייעוץ הסטנדרטי ותרופות פעם בשבוע (ממוצע 85.2) בהשוואה לייעוץ סטנדרטי ותרופות שלוש פעמים בשבוע (80.3, p = 0.04). לקבוצה השלישית היה ניקוד שביעות רצון של 82.6.

החוקרים מצאו בנוסף, שלא היו הבדלים משמעותיים בקרב הקבוצות בהיצמדות, בתדירות של דגימות שתן השליליות לאופייטים או במספר המקסימלי של שבועות עוקבים של התנזרות מאופייטים. בערך למחצית מהחולים בכל קבוצה היה לפחות דגימת שתן אחת חיובית לקוקאין במהלך המחקר.

הפרופורציות של חולים, שהשלימו את המחקר לא השתנו משמעותית בקרב הקבוצות 48%, 43% ו- 39% בהתאמה. הדבר דומה למה שמדווח במחקרים קליניים דומים. המספר הממוצע של ימים, שבהם החולים לקחו את התרופות שלהם היה 71%.

הרופאים דיווחו, שהאחוז של הימים של היצמדות היה בקורולציה משמעותית עם התדירות של דגימות שתן שליליות לאופייטים ועם המספר הממוצע של שבועות עוקבים של התנזרות מאופייטים. הם סיכמו, שטיפול רפואי ראשוני, המבוסס על טיפול במשרד בתלות באופייטים הוא ישים ואחיות יכולות לספק טיפול זה.

הממצאים האחרונים, שזמינות של buprenorphine-naloxone  מושכת חולים חדשים לטפל בהתמכרות שלהם, מספקים תמיכה למאמצים פדראליים  להרחיב גישה לטיפול זה. אך יש צורך באמצעים לשם שיפור ההיצמדות לטיפול ובכך לשיפור תוצאות הטיפול.

N Engl J Med 2006; 355:365-374

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה