פסיכיאטריה

האם טופיראמאט מקלה על מיגרנות יומיות כרוניות? (הוצג בכנס של AHS)

ממחקר אקראי וכפול סמיות שנערך לאחרונה, עולה כי טופיראמאט (TOPAMAX), תרופה נגד פרכוסים, מפחיתה את ההארעות ואת מידת החומרה של מיגרנות יומיות כרוניות. המחקר הוצג בכנס המדעי השנתי של האיגוד האמריקאי לכאבי ראש (AHSthe American Headache Society).

בכנס הודגש כי כ-4% מהמבוגרים סובלים מכאבי ראש כרוניים יומיומיים, המוגדרים ככאבי ראש המופיעים ב-15 ימים או יותר במהלך כל חודש.

החוקר שהציג את המחקר בכנס ציין כי טופיראמאט אושרה לשימוש בטיפול בכאבי ראש אפיזודיים, אבל לדבריו תרופה זו נמצאת בשימוש גם לטיפול במיגרנות כרוניות, על אף העדר עדויות מדעיות לכך שטיפול זה הינו יעיל. החוקר הוסיף, כי חשוב במיוחד להדגים כי תרופה זו אכן יעילה לטיפול במיגרנות כרוניות, שמהוות אתגר טיפולי מורכב. 

החוקר ציין כי צוות המחקר סבור שמיגרנה נגרמת בשל היפראקסיטביליות של המוח (brain hyperexcitability), ושתרופות כמו טופיראמאט מפחיתות את הפעילות בתאי העצב, ו’מרגיעות’ את המוח, כהגדרתו. 

במחקר השתתפו 30 מרכזים, שבהם חולקו אקראית 306 מטופלים לקבלת טיפול פרופילקטי בטופיראמאט, 100 מ”ג ליום, או לקבלת פלצבו. החוקרים דיווחו, כי כעבור 16 שבועות מתחילת הטיפול, טופיראמאט הורידה במידה משמעותית את שכיחות כאבי הראש, ב-6.41 ימים לחודש בממוצע, וזאת לעומת הורדה של 4.67 ימים בממוצע בלבד בקבוצת מקבלי הפלצבו.    

במהלך הצגת המחקר בכנס ציין החוקר כי ייתכן כי נראה שלא מדובר בהבדל משמעותי, אולם לדבריו החוקרים מצאו כי המטופלים שקיבלו טופיראמאט המשיכו להשתפר עם הזמן בהשוואה למטופלים שקיבלו פלצבו. למעשה, ציין החוקר, הם המשיכו להשתפר למשך 4-6 חודשים.

מרישומים שערכו המטופלים, שבהם הם דירגו את מידת החומרה הממוצעת והגבוהה ביותר של כל כאב ראש, עולה כי קבוצת מקבלי הטופיראמאט דיווחה על הקלה גדולה יותר בכאב בהשוואה לקבוצת מקבלי הפלצבו.

עוד ציין החוקר, כי היו מטופלים שבעבר לא היו מסוגלים לעבוד בשל האופי המגביל של הכאב ממנו הם סבלו, שחזרו לעבוד לאחר הטיפול בטופיראמאט. בחלק מהמטופלים אף נעלמו כאבי הראש לחלוטין.

לדברי החוקר, המטופלים שהשתתפו במחקר לא סבלו מ- rebound headaches, שנגרמים משימוש עודף בתרופות לטיפול בכאב ראש חריף. אחד התנאים של הפרוטוקול בו השתמשו, היה שהמשתתפים אינם יכולים להשתמש במשככי כאבים אחרים במהלך תקופת המחקר. 

החוקר הדגיש כי המטופלים אינם בהכרח זקוקים לטיפול לכל המשך חייהם. לדבריו, הניסיון מראה כי כאשר מצליחים להשתלט על כאבי הראש כעבור 6 חודשים או תקופה דומה, מטופלים רבים יכולים להפסיק להשתמש בתרופה או להפחית את המינון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה