פסיכיאטריה

הרחבת חדר בתסמונת דאון, JCP 38

      

המחקר לפנינו מראה שבחולי תסמונת דאון החדר השלישי של המוח מורחב. עד כה הדעה המקובלת הייתה, כי המבנה המ?קרוסקופי תקין בלידה וליקויים מתחילים להופיע  מאוחר יותר. 

החוקרים סברו, מאחר אצל מבוגרים הלוקים בהפרעות קוגניטיביות החדר השלישי הוא מורחב,  ייתכנו שינויים דומים בתינוקות הלוקים  בהפרעה קוגניטיבית, דוגמת תסמונת דאון.

החוקרים  בדקו תמונות סונוגרפיות  של  57   מקרי  טריזומיה 21, בשבוע הראשון לחיים והשוו אותם  לתמונות של 21 תינוקות בריאים באותו גיל. החוקרים מדדו האורך והרוחב של החדר השלישי, ובנוסף גם  של החדרים הצדדים the lateral ventricles. 

בשתי הקבוצות הגיל העוברי היה דומה, אך משקל הלידה של חולי תסמונת דאון היה  נמוך יותר 3.023 ק”ג   לעומת  3.375 ק”ג ממוצע המשקל של התינוקות הבריאים. במדידת היקף הראש נמצא הבדל מובהק   32.9 ס”ם בחולי תסמונת דאון, לעומת   34.9 ס”ם בבריאים.   על אף העובדה שהיקף הראש  קטן יותר בחולי תסמונת דאון, נפח החדר השלישי היה גדול יותר אורך  0.89 ס”ם בחולי דאון לעומת  0.63 ס”מ בבריאים. הבדל זה היה מובהק.  הבדל מובהק נמצא גם ברוחב החדר השלישי  בהשוואה לבריאים. החדרים הצדדים היה בגודל זהה בשתי הקבוצות.

החוקרים  סבורים כי הגדלת החדר השלישי בחולי תסמונת דאון גדול  מבתינוקות בריאים, עקב הפרעה התפתחותית בחלקי המוח הסמוכים לחדר השלישי דהיינו התלמוס, ההיפותלמוס והחומר הלבן  העמוק.

ידוע לנו מהספרות הרפואית, כבבדיקה מיקרוסקופית קיימות מספר סטיות האופייניות למוח של חולי תסמונת דאון. שינויים אלה כוללים ליקויים בלמינציה של המוח, הפחתה במספר ההסתעפויות של התאים הדנדריטיים   וירידה בכמות הסינפסות.

הפיגור בתסמונת דאון פוגע באופן מיוחד בהתפתחות הדיבור והשפה ובזיכרון מילולי לטווח קצר ולטווח ארוך. תפקודים אלה שוכנים באזור הפרה-פרונטלי   בהיפוקמפוס ובמוח הקטן הצרבלום. אזורים אלה אינם דווקא בקרבת מקום לחדר השלישי.

לפיכך כרגע  אין עדיין  קורלציה טובה בין הליקויים בתפקוד של חולי דאון  לבין הסטיות במבנה המוח.  

המאמר הופיע בירחון Pediatrics  מחודש מאי 2006.

      

Third ventricle enlargement among newborn infants with trisomy 21

Schimmel MS, Hammerman C, Bromiker R, Berger I.

Pediatrics 2006;117:928-31. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה