פסיכיאטריה

האם הדמיית המוח יכולה לזהות מחלת אלצהיימר בשלב הקדם קליני? (מתוך Annals of Neurology)

במחקר שנערך לאחרונה זוהו שינויים מבניים ומטבוליים במוח, שעשויים לחזות דימנציה או הדרדרות קוגניטיבית באוכלוסייה מבוגרת נורמלית. יתר על כן, המיקום האנטומי של שינויים אלו מרמז על פתולוגיה של מחלת אלצהיימר. המחקר פורסם בכתב העת לתולדות הנוירולוגיה (Annals of Neurology ).

החוקרים דיווחו, כי מבחנים אשר ניסו למצוא גורמים שיישמשו לחיזוי מחלת אלצהיימר מבוצעים באנשים עם פגיעה קוגניטיבית מתונה או ApoE E4 allele, אולם לשתי הגישות הללו יש מגבלות.

בכדי לקבוע האם הדמיית מוח יכולה לזהות ממצאים שישמשו לחיזוי דמנציה באנשים עם תפקוד מנטלי בסיסי נורמלי, החוקרים עקבו אחר 60 אנשים בגילאי 60 עד 100 לאורך 4 שנים בממוצע. המשתתפים עברו בדיקות  הדמייה מסוג PET ו-MRI.

במהלך המעקב, 6 מהמשתתפים פיתחו ליקוי קוגניטיבי או דימנציה. החוקרים מצאו התאמה חיובית חזקה בין הדרדרות מהירה יותר בניקוד שהתקבל ב- Modified Mini-Mental State Examination למטבוליזם נמוך של גלוקוז ב- left angular gyriהימניים והשמאליים, ב mid-temporal gyrus השמאלי וב- middle frontal gyrusהשמאלי.

כאשר אנשים שפיתחו דמנציה או ליקוי קוגניטיבי הוצאו מניתוח התוצאות, הקשר נשאר משמעותי עבור ה- angular gyrusהשמאלי וה- middle temporal gyrus.

החוקרים מצאו עוד, כי נפחים בסיסיים קטנים יותר של ההיפוקמפוס ושל ה- entorhinal cortex נמצאו קשורים להדרדרות מהירה בניקוד ב-delayed recall test. כל ירידה בסטיית תקן אחת בהיפוקמפוס, נמצאה מתאימה לירידה נוספת של 0.25 נקודה לשנה בניקוד ב-delayed recall test, בעוד שירידה בסטיית תקן אחת ב- entorhinal cortexנמצאה קשורה להדרדרות מהירה יותר ב-0.29 נקודה לשנה.

לאחר הוצאת המשתתפים שפיתחו דמנציה או ליקוי קוגניטיבי, הקשר בין delayed recall לממדי ה- entorhinal cortex נשאר משמעותי.

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי תבנית המטבוליזם של גלוקוז, יחד עם המיקום של אזורי המוח הטמפורליים מדיאליים הצפויים, מרמזים על כך שממצאים אלו התקבלו בשל זיהוי של מחלת אלצהיימר עוד בטרם הפיכתה לסימפתומטית.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Ann Neurol 2006;59:673-681.

הערת מערכת :

בעניין זה מומלץ לעיין בהרצאתו של ד”ר דויד טנה, המציג מימצאים על הקשר בין סוכרת, סינדרום מטבולי ובין הסיכון לדמנציה.

להרצאתו של ד”ר טנה

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה