פסיכיאטריה

השימוש בהערכה נוירו-תפקודית מוקדמת בחיזוי התוצאה הנוירו-התפתחותית בילודים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד /מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

מחקר שפורסם לאחרונה מעיד כי הערכה נוירו-תפקודית מוקדמת יכולה לשמש בחיזוי התוצאה הנוירו-התפתחותית בילדים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד (VLBW).

במחקר התצפיתי שנערך באיטליה נכללו 250 ילודי VLBW (129 בנים ו-121 בנות) שנולדו בין השנים 1996-1999.

מדד התוצאה העיקרי ששימש את החוקרים היה המצב הנוירו-התפתחותי בגיל 36 חודשים, שסווג על-פי קריטריוני Tardieuוה-International classification of functioning.

בקרב 183 ילודים נצפתה תוצאה נוירו-התפתחותית תקינה ובקרב 17 מהילדים שבהם נמצא ליקוי גדול בגיל 3 חודשים, לא השתנה הסיווג במהלך המחקר בקרב 72% ו-94%, בהתאמה. ליקויים תפקודיים קלים בגיל 3 חודשים נמצאו זמניים בקרב 17 (34%) מהילדים.

לאחר התאמה למשתנים שונים הקשורים לילודים, עדיין נמצא כי המצב הנוירו-התפתחותי בגיל 3 חודשים מאפשר חיזוי של ליקוי תפקודי בגיל 36 חודשים (ערך OR של 4.33, עם 95%CI, 2.05-9.12). כאשר צורפו יחד התוצאות עבור הקבוצה שבה לא נמצאו ליקויים והקבוצה שבה נמצאו ליקויים קלים, יכולת החיזוי של ההערכה הנוירו-התפתחותית בגיל 3 חודשים היתה: רגישות של 0.5, ספציפיות של 0.99, ערך חיזוי חיובי של 0.94 וערך חיזוי שלילי של 0.93. 

החוקרים מסכמים כי הערכה נוירו-תפקודית מוקדמת עשויה לשמש בחיזוי תוצאה נוירו-התפתחותית מאוחרת בילודי VLBW.

Archives of Disease in Childhood – Fetal and Neonatal Edition 2006;91:F111-F117

הערות עורך:

הערכה בגיל 3 חודשים כאשר היא נעשית טוב יכולה לחזות ליקוי התפתחותי בפגים, בעיקר כאשר הדבר קשור ישירות לפגות. אולם יש לזכור כי לא תמיד פגים בעלי אותו ליקוי התפתחותי בגיל 3 חודשים יגיעו לאותו תוצא התפתחותי בגיל 3 שנים, הדבר תלוי רבות במשפחתו ובטיפול אותו הוא מקבל. יש לשים לב לרגישות הנמוכה של מבחן זה (רק 0.5).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה