פסיכיאטריה

טיפול פעם ביום עם טבליה מצופה של modafinil עשוי להיות יעיל לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (Pediatrics)

טיפול פעם ביום עם טבליה מצופה של  modafinil הינו יעיל לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADHD), על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם בגיליון דצמבר של Pediatrics.

Modafinil, שהוא שונה מבנית ופרמקולוגית מתרופות אחרות המשמשות לטיפול בילדים עם ADHD, משפעל סלקטיבית את הקורטקס ויש לו פוטנציאל נמוך לתלות. מחקרים התחלתיים הראו שיפור משמעותי בסימפטומים העיקריים של ההפרעה, כמו תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

המחקר, שנערך 9 שבועות, כלל 248 נבדקים שחולקו באקראי ביחס של 2:1, ו-246 טופלו ב-modafinil או פלצבו (n = 164 ו-n = 82, בהתאמה). הטיפול ניתן באמצעות טבליה מצופה בטיטרציה עד מינון אופטימלי על בסיס יעילות וסבילות (טווח, 170-425 מ”ג פעם ביום). תוצאות יעילות כללו סקלות ADHD שונות ותוצאות בטיחות כללו דיווח על תופעות לוואי, בדיקות מעבדה, ומשקל גוף.

קבוצות הטיפול היו דומות מבחינת מאפיינים דמוגרפים וקלינים. הטיפול עם modafinil שיפר משמעותית סימפטומי ADHD בהשוואה לפלצבו.

היה שיפור משמעותי עם modafinil בסקלת ADHD-RS-IV School Version לאחר שבוע, והשיפור נמשך לאורך כל המחקר. בסקלת ADHD-RS-IV Home Version, היו הבדלים דומים בשיפור בין הקבוצות. הטיפול בהשוואה לפלצבו היה קשור גם לירידה משמעותית בתת סקלות לתשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות בבית הספר ובבית. בביקור האחרון, 48% ממטופלי קבוצת המחקר דורגו עם שיפור גדול או גדול מאוד במצב קליני בסקלת Clinical Global Impression of Improvement, ורק 17% בקבוצת הפלצבו.

רוב תופעות הלוואי היו קלות עד בינוניות-קשות ונפסקו במהלך הטיפול. בקבוצת modafinil, תופעת הלוואי הנפוצה ביותר היתה אינסומניה (29%), כאב ראש (20%) וירידה בתאבון (16%). תופעות לוואי הביאו להפסקת המחקר ב-3% מקבוצת הטיפול וב-4% בקבוצת הפלצבו.

טבליות מצופות Modafinil שיפרו משמעותי סימפטומי ADHD בבית ספר ובבית כפי שהוערכו ע”י רופאים, מורים והורים. טיפול פעם ביום עם Modafinil היה סביל באופן כללי, עם מעט הפסקות טיפול כתוצאה מתופעות לוואי.

מיגבלות מחקר כללו הוצאת חולים שלא הגיבו קודם לשתי תרופות או יותר לטיפול ב-ADHD, הוצאת חולים שהגיבו לתרופות מעוררות, עלייה בהפסקות הטיפול בקבוצת הפלצבו אולי בשל ירידה בסקלת ADHD-RS-IV School Version, וזמן מחקר מוגבל.

פרופיל יעילות ובטיחות של modafinil, וכן פוטנציאל נמוך לתלות, עשוי להציע להורים ולרופאים טיפול פרמקולוגי חדש לילדים ומתבגרים עם ADHD.

לידיעה במדסקייפ

Pediatrics. 2005;116:e777-e784

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה