פסיכיאטריה

גילוי פגיעה מוחית מוקדמת בפגים באמצעות MRI קשור לתוצאה נוירו-התפתחותית מוקדמת לקויה/מאת ד”ר ברזילי, עורך נאונטולוגיה

במחקר שפורסם לאחרונה נמצא קשר בין תוצאה בלתי תקינה בבדיקת  magnetic resonance imaging (או MRI) מוקדמת לבין פגיעה התפתחותית בפגים.

במחקר נכללו 89 ילודים פגים (גיל חציוני: 28 שבועות להריון) שנבדקו באמצעות MRI בגיל חציוני של 32 שבועות להריון. 50 ילודים נוספים נבדקו שנית קרוב למועד הלידה (גיל חציוני: 37 שבועות).

התוצאה הנוירו-התפתחותית נקבעה בגיל מותאם חציוני של 18 חודשים באמצעות אינדקס התפתחות מנטלית (Bayley Scales Infant Development II)) ובדיקה נוירולוגית סטנדרטית.

ב-51 (59%) מתוך 86 הילודים ששרדו התקבלה תוצאה תקינה, ב-22 (26%) התקבלה תוצאה גבולית וב-13 (15%) מהם התקבלה תוצאה בלתי-תקינה. אי-תקינות מדרגת חומרה בינונית עד חמורה בבדיקת ה-MRI הייתה שכיחה בסריקה הראשונה (37%) והשניה (32%).

תוצאה בלתי-תקינה נקשרה לעליה בחומרת הפגיעה בחומר הלבן, ה- ventriculomegaly, והדימום הבין-חדרי שנתגלו בבדיקת ה-MRI, כמו גם אי-תקינות בבדיקת ה-MRI הראשונה והשניה (ערך RR של 5.6; ערך P=.002 וערך RR של 5.3; ערך P=.03; בהתאמה). אי-תקינות נוירו-מוטורית בבדיקה הנוירולוגית סמוך ללידה והתפתחות זיהום לאחר הלידה העלו גם כן את הסיכון לקבלת תוצאה נוירו-התפתחותית בלתי-תקינה (ערך RR של 6.5; ערך P=.04 וערך RR של 4.0; ערך P=.01; בהתאמה).

החוקרים מסיקים כי בילודים פגים ישנה שכיחות גבוהה של אי-תקינויות מוחיות בבדיקת ה-MRI המוקדמת והן קשורות לפגיעה התפתחותית.







Volume 147, Issue 5, Pages 609-616


הערות העורך:

במוקדם או במאוחר ה- MRI יחליף את האולטרא-סאונד כבדיקת סקירה לפרוגנוזה התפתחותית. עד כה המדד הטוב ביותר לפרוגנוזה היה הזמן. בדיקות ההדמיה יוכלו לתת לנו ביטוי של פגיעה מורפולוגית, ולאו דווקא תפקודית. כמו-כן במקרים רבים ישנה חשיבות לטיפול הניתן ע”י הצוות המקצועי והמשפחות להתפתחות הנוירולוגית של היילוד. לא כל היילודים (פגים) עם פגיעה מורפולוגית דומה יסבלו בסופו של דבר מאותן בעיות תפקודיות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה