פסיכיאטריה

הורים לילדים חולי סרטן מפתחים לעיתים קרובות תסמיני PTSD (מתוך J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה כי מרבית ההורים לילדים המקבלים טיפול לסרטן מדווחים על תסמיני Post Traumatic Stress Disorder (PTSD). החוקרים מסבירים כי תסמיני PTSD זוהו בהורים לילדים שהשלימו את הטיפול לסרטן, אך עדיין לא ברור אם תסמיני PTSD מופיעים במהלך מחזור הטיפול.

החוקרים השתמשו במדד Posttraumatic Stress Disorder Reaction Index (PTSD-RI) ו-Impact of Event Scale-Revised (IES-R) להערכת תסמיני PTSD בקרב 119 אמהות ו-52 אבות לילדים בזמן שמקבלים טיפול לממאירות ילדים. שיעור ההשתתפות הכולל עמד על 78.6%.

ממוצע מדד PTSD-RI לאבות ואמהות היו בתחום PTSD מתון. כל ההורים פרט לאחד דיווחו על תסמינים העונים על PTSD קל לפחות. מעל 66% מהאמהות ו-57% מהאבות סבלו מ-PTSD בתחום מתון-עד-קשה. ב-79.2% מהמשפחות בהם שני ההורים השתתפו במחקר, היה לפחות הורה אחד עם PTSD מתון-עד-קשה. רק לעיתים רחוקות שני ההורים פיתחו תסמינים חמורים, ולא היו מקרים רבים בהם שני ההורים דיווחו על PTSD קל.

לא נמצא קשר בין עוצמת הטיפול ובין רמת המתח באמהות או אבות . אך נמצא קשר שלילי בעוצמה נמוכה בין משך הזמן שעבר מהאבחנה של הילד ובין דרגת PTSD.

ממצאים אלו מעלים סוגיות מורכבות באשר למשמעות תסמיני PTSD מוגברים במהלך הטיפול. לדוגמא, לאור השכיחות הגבוהה של תסמיני PTSD נראה שאין מקום להשערה כי תסמיני PTSD מעידים על הפרעה פסיכיאטרית. במקרים רבים מדובר בחלק מתהליך התגובה לנסיבות וניתן להסתגל אליהם בדרכים מסוימות.

ידע ותשומת לב לתסמיני PTSD עשויים להוביל לטיפול מולטידיסיפלינרי טוב יותר של המטופלים והמשפחה. זיהוי מוקדם של משפחות בסיכון עשוי לקדם את התפתחות והערכת יעילות טיפולים קצרים. מתן עזרה לאנשים בסביבה התומכת של החולה והכוונה לטפל בסוגיות הפסיכולוגיות שלהם, עשויה להבטיח בצורה הטובה ביותר שקיים מענה גם לצרכים הפסיכולוגים של המטופל.

במאמר מערכת כותבת ד”ר מאן מפילדלפיה כי פותחו טיפולים יעילים וקצרים במטרה לסייע להורים להסתגל לאבחנה ולטיפול בילד, וכן פותחו טיפולים פסיכולוגים יעילים להפרעות PTSD.

לסיכום, החוקרים טוענים כי יש להרחיב את ההערכה המסורתית של מצוקת ההורים ולכלול הערכת תגובה למתח טראומטי, ומוסיפים שיש לבצע בדיקות סקר ולתת טיפול פסיכוסוציאלי מתאים כאשר סובלים מתסמינים חמורים.

J Clin Oncol 2005;23:7405-7410,7375-7377.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה