פסיכיאטריה

איכות חיי המין משתפרת עם ירידה במשקל (מתוך הכנס השנתי של NAASO)

מחקר חדש שפורסם בכנס השנתי של North American Association for the Study of Obesity (NAASO) בקנדה, מצביע על כך שאיכות חיי המין (Sexual Quality of Life SQOL) משתפרת בנבדקים הסובלים מהשמנת-יתר היורדים במשקל. לאחר איבוד ממוצע של 17.5% מהמשקל בשנה אחת ו-13.1% לאחר שנתיים נרשם שיפור משמעותי במדד SQOL.

מחקרים קודמים דיווחו כי במרבית הסובלים מהשמנת-יתר נרשמו מדדי SQOL נמוכים.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את השפעת איבוד משקל על SQOL בנבדקים שהשתתפו בתכנית לאיבוד משקל במשך שנתיים. במחקר השתתפו 187 נבדקים הסובלים מהשמנת-יתר, מהם 161 נשים. חציון BMI עמד על kg/m2 40 וחציון הגיל עמד על 45 שנים. הערכת SQOL נעשתה באמצעות שאלון, שכלל 6 מדדים לשביעות רצון מינית, כולל משיכה מינית, תשוקה מינית, דרגת הנוחות עם עירום והנאה ונוחות בפעילות המינית.

בדיקות משקל נערכו בתחילת המחקר ולאחר מכן במרווחים של 3 חודשים במשך שנתיים. 88% מהנבדקים נותרו במחקר לשנה אחת, 50% נותרו לאחר שנתיים. בתחילת המחקר, אחוז המשתתפים שדיווח על הפרעה “לפעמים” נע בין 19% (לא נהנים) עד 67% (חשו לא-מושכים).

בהשוואה לנבדקים עם BMI נמוך מלכתחילה, נבדקים עם BMI גבוה נטו יותר להאמין כי אינם מושכים (P<0.001) וסבלו יותר מקשיים בתפקוד מיני (P=0.008). בהשוואה לגברים, לנשים במחקר היה סיכוי כפול לתחושות אי-נעימות מעירום וסיכוי גדול פי 5 לתלונות על חוסר הנאה מהפעילות המינית.

שיפור משמעותי חל עבור כל 6 המדדים שנבדקו ע”י SQOL בהערכה שבוצעה לאחר 3 חודשים. מדדים אלו נותרו יציבים יחסית לאורך תקופת המעקב, למרות שהנאה מפעילות מינית ירדה לאחר ההערכה שבוצעה כעבור 3 חודשים.

נמצא קשר משמעותי בין איבוד משקל במהלך השנתיים ובין שיפור משמעותי ב-SQOL עבור כל 6 המדדים (P<0.001). הקשר החזק ביותר עם איבוד משקל נרשם עבור תחושות משיכה מינית. ככל שהנשים איבדו משקל, אחוז הנשים שדיווחו על קשיים לפחות לפעמים צנחו ב-50% במספר היבטים של איכות חיי המין. השיפור היה מקסימלי לאחר איבוד משקל של כ-11%.

החוקרים מאמינים שאנשים הסובלים מעודף משקל, אך לא מהשמנת-יתר, יסבלו גם כן מבעיות באיכות חיי המין, אך ברמה נמוכה יותר.

לדברי החוקרים, רופאים צריכים להיות מודעים לכך שהחולים שלהם עלולים לסבול מקשיים מיניים, אך עלולים להיות מסויגים מלדון בנושא. פתיחת דו-שיח יאפשר לחולים לדעת שהם אינם לבד. הם מאמינים כי הצגת הנושא הזה בסביבה לא-מאיימת, כמו גם נושאים אחרים הקשורים למשקל, עשויה להועיל. בנוסף, החוקרים מציינים שחשוב להבין שהסטריאוטיפים הקיימים לפיהם גברים חווים קשיים פיזיים אך לא נפשיים, ונשים מדווחות רק על חלק מהקשיים הנפשיים פשוט אינם נכונים . איכות חיי המין היא אינטראקציה מורכבת של פקטורים פיזיים ונפשיים, הן עבור גברים והן עבור נשים.

NAASO 2005 Annual Scientific Meeting: Abstract 59-OR. Presented Oct. 17, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה