פסיכיאטריה

האם נוגדי-דיכאון יעילים כטיפול ראשוני בחולי חוץ? (Ann Fam Med)

ממחקר חדש עולה כי Tricyclic Antidepressants (TCA) ו-Selective Serotonin-Reuptake Inhibitors (SSRI) יעילים כטיפול ראשוני כנגד דיכאון. עד כה לא נערכו מחקרים סיסטמטיים, ולכן יעילות נוגדי-דיכאון כטיפול ראשוני אינה-ברורה.

החוקרים בדקו את הספרות הרפואית באופן סיסטמטי במטרה לבדוק את יעילות נוגדי-דיכאון בהשוואה לפלסבו כטיפול ראשוני לדיכאון.

לדברי החוקרים, מבין 10 מחקרים שהשוו בין TCS ופלסבו, 3 מחקרים שהשוו בין SSRI ופלסבו ו-2 מחקרים שהשוו בין שני הטיפולים ופלסבו, חצי מהמחקרים היו בעלי איכות מתודולוגית נמוכה. כמעט כל המחקרים נמשכו בין 6 ל-8 שבועות.

למרות זאת, מהמחקרים עולה כי הן TCA והן SSRI יעילים יותר מפלסבו לטיפול בדיכאון.

מספר הטיפולים הדרוש (Number Needed to TreatNNT) לשיפור במטופל אחד נע בין 3-4 עבור TCA, ועמד על 6 עבור SSRI.

הסיכון להתפתחות תופעות לוואי ופרישה מהמחקר היה כפול בקרב מטופלים בנוגדי-דיכאון, בהשוואה למטופלי פלסבו. אעפ”י כן, המספר הדרוש כדי לגרום נזק (כלומר, לפרוש מהמחקר בשל תופעות לוואי) עמד על 5-10 עבור TCA ועל 21-94 עבור SSRI.

התוצאות מתאימות להפרעת דיכאון רצינית, ולדיכאון הטרוגני ומצביעות על כך שנוגדי-דיכאון הם בחירה הולמת כטיפול ראשוני לדיכאון. בספרות הרפואית אין התייחסות לטיפול בתתי-קבוצות ספציפיות, כולל חולים הסובלים מדיכאון קל. החוקרים כותבים כי דרוש מחקר נוסף בקרב תתי-קבוצות אלו, בנוסף למחקרים ארוכים וגדולים יותר לבדיקת מינונים נמוכים של TCA.

לפי ההנחיות הקיימות SSRI עדיפים על TCA, בשל בטיחותן. שני הטיפולים יעילים, ואם שמים בצד את נושא הבטיחות, הסבילות האינדיוידואלית לתופעות הלוואי היא שתקבע באיזה מהטיפולים לבחור.

Ann Fam Med 2005;3:449-456.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה