פסיכיאטריה

האם התערבות מוקדמת מסייעת לגמגום? (BMJ)

שיטת Lidcombe הינה התערבות מוקדמת יעילה לטיפול בגמגום, על פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם הגיליון ספטמבר של British Medical Journal.

יש לטפל בגמגום בשנים שלפני בית הספר, בעיקר בגלל שקשה יותר לטפל בבעיה ככל שהילדים מתבגרים. כשגמגום הופך כרוני, התקשורת יכולה להיפגם באופן חמור, עם השפעות חברתיות, רגשיות וחינוכיות הרסניות. כיום קיימים משפר טיפולים לגמגום מוקדם, אך רק אחד, שיטת Lidcombe, נבדקה במחקרים שלב I ו-II.

שיטת Lidcombe הינה טיפול התנהגותי שפותחה במיוחד לגמגום בילדים מתחת לגיל 6. השיטה אינה משפיעה על ההתנהגות למעט השפעה על דיבור.

במחקר, 54 ילדים לפני גיל בית ספר עם גמגום חולקו באקראי לקבלת טיפול Lidcombe או קבוצת ביקורת (n = 29 ו-n = 25, בהתאמה). בתחילת המחקר, תדירות גמגום היתה לפחות 2% עם הברות מגומגמות. טווח הגילאים היה 3-6 שנים, ו-12 מהמשתתפים היו בנות. ילדים עם התחלת גמגום 6 חודשים לפני תחילת המחקר או טיפול בגמגום 12 במהלך חודשים לפני המחקר לא נכללו.

ההורים הקליטו שיחות מחוץ למרפאה. אילו שימשו למדידת תדירות גמגום בשלושה מצבי דיבור שונים לפני הרנדומיזציה ולאחר 3, 6, ו-9 חודשים.

לאחר 9 חודשים, יחס ממוצע של הברות מגומגמות היה 1.5% ± 1.4% לטיפול ו-3.9% ± 3.5% לביקורת. ההשפעה היתה יותר מכפולה מההבדל מינימום כפי שהוגדר לפני הטיפול.

התוצאות סיפקו הוכחה התומכת בהתערבות מוקדמת לגמגום. שיטת Lidcombe הינה טיפול יעיל לגמגום בילדים מתחת לגיל 6.

מיגבלות מחקר כללו גודל מחקר של מחצית משהוצע, נשירה של 13% ממשתתפי המחקר, ותקופה של 9 חודשים בלבד לאחר הרנדומיזציה.

לחכות בכדי לראות אם החלמה טבעית מתרחשת אינה דרך מקובלת מפני שנראה כי שיטת Lidcombe פחות יעילה ברגע שהילדים נכנסים לבית הספר. בנוסף, עיכוב הטיפול עד לגיל בית ספר אינה אפשרות מעשית בגלל השלכות חברתיות וקוגנטיביות שליליות של גמגום בגיל זה. אם ההפרעה נמשכת לגיל בית ספר, הילד נחשף לחוויות שיכולות גרום לסיכון לגמגום כרוני.

BMJ. 2005;331:659-661

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה