פסיכיאטריה

topiramate יעיל כטיפול נוסף במקרי סכיזופרניה עמידים לטיפול (J Clin Psychiatry)

ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה מעידים כי אנטגוניסט הגלוטמט topiramate הוא תוספת טיפולית יעילה בהפחתת הסימפטומים הפסיכו-פתולוגיים בחולים הסובלים מסכיזופרניה עמידה לטיפול אנטי-פסיכוטי.

למחקר האקראי וכפול הסמיות, בעל מבנה crossover בשימוש ב-topiramate למול פלצבו, נרשמו 26 חולים מאושפזים הסובלים מסכיזופרניה עמידה לטיפול. topiramate או פלצבו הוספו לטיפול הנוכחי בחולה (clozapine, olanzapine, risperidone או quetiapine) לאורך 2 תקופות טיפול בנות 12 שבועות, תוך העלאה הדרגתית במינון ה-topiramate עד ל-300 מ”ג ליום.

מדד התוצאה העיקרי היה הדרוג הכללי ב-Positive and Negative Syndrome Scale (ה-PANSS). מדדי התוצאה המשניים כללו את הדרוג הפסיכו-פתולוגי הכולל ב-PANSS ואת הדרוגים בסקאלות הסימפטומים החיוביים והשליליים. 8 חולים נשרו מהמחקר ואילו 18 השלימו אותו בהתאם לפרוטוקול.

topiramate נמצא יעיל באופן מובהק סטטיסטית בהשוואה לפלצבו בהפחתת הסימפטומים הפסיכו-פתולוגיים הכלליים (גודל השפעה = 0.7, ערך p = 0.021). החוקרים לא מצאו שיפור מובהק סטטיסטית בסימפטומים החיוביים או השליליים. הירידות הגדולות ביותר נצפו בתחושת הדיכאון, ב-preoccupation וברגשי האשם.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו הפרשה יתרה של רוק, אסתניה, הפרעות בזיכרון, רגיעה ועליה במשקל. החוקרים מציינים כי topiramate מקטין את השחרור הפרה-סינפטי של גלוטמט ופועל כאנטגוניסט של רצפטורי ה-kainite הפוסט-סינפטיים, ולכן התוצאות מעידות כי העברה יתרה של גלוטמט בתיווך רצפטורי ה-kainite עלולה לתרום ליצירת הסימפטומים הפסיכו-פתולוגיים הכלליים של הסכיזופרניה.

לידיעה במדסקייפ

J Clin Psychiatry 2005;66:1012-1015.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה