פסיכיאטריה

יתכן שתופעות של ‘רגליים עצבניות’ שכיחות אך לא מאובחנות במידה מספקת (Arch Intern Med)

תוצאותיו של סקר רב-לאומי שנערך באוכלוסיה הכללית פורסמו לאחרונה והן מעידות כי סינדרום “רגליים עצבניות” (RLS) קליני הוא תופעה הסובלת מאיבחון-חסר ומשפיעה על איכות חיי החולים.

החוקרים כותבים כי ל-RLS, הפרעה סנסו-מוטורית שכיחה, טווח רחב של חומרות החל ממטרד בלבד לבין הפרעה המשפיעה על השינה ועל איכות החיים באופן חמור דיו בכדי לחייב מתן טיפול רפואי. הם מציינים כי מחקרים אפידמיולוגיים קודמים לא הצליחו לקבוע את שכיחותם של מקרי ה-RLS הכוללים סימפטומים משמעותיים מבחינה קלינית ולבדוק את ההשפעות על חיי החולים ואת הניסיון הרפואי בטיפול בחולים.  

בסקר ה-RLS Epidemiology, Symptoms, and Treatment (ה-REST) שנערך באוכלוסיה הכללית, תושאלו 16,202 נבדקים מגיל 18 שנים ומעלה, תוך שימוש בשאלות אבחנתיות תקפות בכדי לקבוע את שכיחות, תדירות וחומרת סימפטומי ה-RLS. הנבדקים שדיווחו על סימפטומים נשאלו בנוגע לאבחנה הרפואית ולהשפעת ה-RLS ומילאו את שאלוני ה-SF-36. חולים הסובלים מהסינדרום, הנזקקים, ככל הנראה, לטיפול רפואי, הוגדרו כחולים שבהם מופיעים סימפטומים לפחות פעמיים בשבוע והם סובלים מצוקה בדרגת חומרה בינוניתף לכל הפחות.

1,114 (7.2%) מתוך 15,391 הנבדקים שהשלימו את מילוי השאלונים דיווחו על סימפטומי RLS כלשהם במהלך השנה האחרונה. 773 מהם (5.0%) סבלו מהופעה של סימפטומים לפחות פעם בשבוע, ו-416 (2.7%) דיווחו על הופעת סימפטומים לפחות פעמיים בשבוע, שתוארו כגורמים למצוקה מדרגת חומרה בינונית עד חמורה.

337 (81.0%) מתוך 416 נבדקים אלה דיווחו על כך שדנו בסימפטומים עם רופא המשפחה שלהם, אך רק 21 (6.2%) מהם אובחנו ב-RLS. דירוגי ה-SF-36 בחולי ה-RLS היו נמוכים באופן מובהק סטטיסטית מהדרוגים באוכלוסיה הכללית, בדומה לאלו שהתקבלו בחולים הסובלים מבעיות כרוניות אחרות. מגבלות המחקר כוללות הסתמכות על דיווח עצמי של החולים.

החוקרים כותבים כי תוצאות סקר ה-REST שנערך באוכלוסיה הכללית מהוות צעד ראשון חשוב בהבנת ה-RLS כפי שהוא מוצג במסגרת העיסוק הרפואי. הם מציינים כי הסימפטומים, בעיקר הסימפטומים הקשורים בשינה, גורמים מצוקה ותשישות ולכן רבים מהחולים מחפשים טיפול רפואי, ומסכמים כי שיפור בהבנה ובמודעות יובילו לעליה במתן האבחנות, שהיא חיונית בכדי לאפשר מתן טיפול יעיל לחולים.

 לידיעה במדסקייפ

Arch Intern Med. 2005;165:1286-1292

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה