פסיכיאטריה

רספרידון טוב יותר מאשר הלופרידול כטיפול בהתקף פסיכוטי ראשון (Am J Psychiatry)

לפי מחקר חדש עולה, כי רספרידון (Risperdal) טוב יותר מאשר הלופרידול (Haldol), כטיפול בהתקף פסיכוטי ראשון. לפי החוקרים, ההתקף הפסיכוטי הראשון הוא נקודת המפתח בהתערבות, מכיוון שהניסיון הראשון של החולה עם טיפול תרופתי, יכול לקבוע את מידת ההיענות בהמשך. בנוסף, מניעה של התקפים נוספים בשנים הראשונות למחלה חשובה, מכיוון שלמחלה פסיכוטית פעילה יש השפעות לכל החיים.

במחקר השתתפו 555 חולים עם התקף פסיכוטי ראשון, בגיל ממוצע של 25.4 שנים. החולים הוקצו באופן אקראי לקבלה של רספרידון או הלופרידול, למשך 206 ימים בממוצע.

נמצא כי בהשוואה לתחילת הטיפול, התוצאות במדד לתסמינים חיוביים ושליליים ובמדד ה- CGI השתפרו בשתי הקבוצות, ללא הבדל מובהק ביניהן. שיפור קליני ראשוני, שהוגדר כהפחתה של יותר מ- 20% בתוצאות של המדד לתסמינים חיוביים ושליליים, הושג ב- 75% מהחולים.

מבין החולים שהשיגו שיפור קליני, ל- 42% מאלה שטופלו ברספרידון ול- 55% מאלה שטופלו בהלופרידול היה התקף חוזר. הזמן הממוצע עד להתקף חוזר היה 466 ימים בקבוצת הרספרידון ו- 205 ימים בקבוצת ההלופרידול, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מדווחים, כי החולים שקיבלו הלופרידול סבלו יותר מסימנים אקסטרה-פירמידלים, והחולים שקיבלו רספרידון לקחו יותר תרופות משלימות וסבלו יותר מעלייה בפרולקטין. לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות מבחינת העלייה במשקל.

החוקרים הסיקו, כי מינונים נמוכים יחסית של תרופות אנטי-פסיכוטיות, מביאות לשיפור משמעותי בתסמיני המחלה של חולים עם התקף פסיכוטי ראשון. נראה כי בטווח הארוך, רספרידון מונע התקפים חוזרים ביותר חולים, לתקופת זמן ממושכת יותר, והוא גורם לפחות סימנים אקסטרה-פירמידליים.

Am J Psychiatry. 2005;162:947-953

 

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה