פסיכיאטריה

שימוש ב-sildenafil (ויאגרה) נקשר שוב לנוירופאתיה אופטית איסכמית (J Neuro-Ophthalmol)

במחקר חדש מתארים חוקרים בארצות-הברית שבעה מקרים של חולים שפיתחו nonarteritic ischemic optic neuropathy (או NAION) לאחר נטילת sildenafil (ויאגרה) בשל קשיים בהשגת זקפה. לאחר מחקרים קודמים, מעלה מחקר זה את המספר הכולל של מקרי NAION הקשורים בנטילת sildenafil ל-14.

אחד החוקרים, ד”ר Pomeranz, מסביר כי מזה שנים ידוע שבחלק מהגברים שנוטלים ויאגרה יופיעו שינויי צבע זמניים בראיה ושהם יראו דברים בגווני כחול או ירוק. הוא מפרט כי NAION הוא מצב חמור בהרבה משום שהוא עלול להוביל לאובדן ראיה קבוע.

ד”ר Pomeranz מסביר כי ההשפעה מכווצת כלי הדם של הויאגרה עשויה לחסום את זרימת הדם לעצב האופטי, במיוחד באנשים עם יחס cup to disk נמוך, שבהם כלי הדם והעצבים צרורים באופן הדוק, דבר המעודד התפתחות של NAION.

במקרה יוצא דופן אחד החלו הסימפטומים בחולה 24-36 שעות לאחר השימוש בויאגרה, ואילו ביתר החולים בדיווח הנוכחי הופיעו הסימפטומים בתוך 24 שעות. בכל החולם, הסימפטומים כללו טשטוש בראיה ואובדן של שדה הראיה. באחד החולים הושפעו שתי העיניים ואילו ביתר החולים הופיעה מעורבות של עין אחת בלבד.

בכל החולים הופיע לפחות גורם סיכון קרדיווסקולרי אחד. יתר לחץ-דם נמצא בכל הנבדקים וברובם גם נמצאה עליה בריכוז השומנים בדם. בשני חולים התרחשה הינתקות של הרשתית ובחולי אחד הופיעה נוירופאתיה אופטית היפופלסטית.

החוקרים מציינים כי חדות הראיה הסופית בעין המושפעת (או העיניים המושפעות) של החולים נעה בין ערך של 20/20 לבין יכולת להבחין באור.

ד”ר Pomeranz מסביר כי נראה שהקשר בין נטילת sildenafil לבין NAION נובע מהשפעה של סוג התרופה, שכן עולים גם דיווחים אודות השימוש ב-tadalafil (או Cialis). למרות שהמקרים שהתרחשו עשויים להוות רק את “קצה הקרחון”, מסביר החוקר, נראה שהסיכון הכולל ל-NAION הכרוך בשימוש בתרופות אלו הוא קטן מאוד.

הוא מציין כי בשלב זה לא קיים מידע מספיק בכדי לתמוך בביצוע בדיקה אופטמולוגית לכל חולה שנשקל לתת לו טיפול ב-sildenafil. עם זאת, הוא ממשיך, על הרופאים הרושמים את התרופה להיות מודעים לקשר להופעת NAION ולשקול ביצוע בדירה בחולים שבהם קיימים כמה גורמי סיכון קרדיווסקולריים. בהעדר ערך נמוך של יחס ה-cup to disk, הוא מסכם, נראה שהסיכון להופעת NAION זניח.

נציג של חברת Pfizer, יצרנית הויאגרה, לא נמצא זמין למתן תגובה.

לידיעה במדסקייפ

J Neuro-Ophthalmol 2005;25:9-13.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה