פסיכיאטריה

מתן topiramate עלול לפגוע ביכולת הקוגנטיבית, ואילו נראה שמתן gabapentin איננו פוגע בה (Neurology)

חוקרים גילו כי, בין התרופות האנטי-אפילפטיות החדשות יותר, נראה ש-topiramate פוגעת בביצועים הקוגנטיביים עד לרמה שעלולה להשפיע על התיפקוד היום-יומי. לעומת זאת, נראה של-gabapentin השפעות מינימליות על הקוגניציה.

במחקר שפורסם לאחרונה בדקו החוקרים את ההשפעות הקוגנטיביות של topiramate ו-gabapentin לעומת מתן פלצבו בקרב 40 מתנדבים בריאים. המינונים הועלו בהדרגה במהלך 10 שבועות עד למינון מקסימלי של 400 מ”ג ליום של topiramate או של 3600 מ”ג ליום של gabapentin.

החוקרים ערכו לנבדקים מבחנים קוגנטיביים בתחילת המחקר וכעבור 12 שבועות, לפחות שבועיים לאחר קבלת מינון הפלטו. 73 נבדקי ביקורת בריאים גויסו למחקר. החוקרים חישבו את ערכי ה-Z scores של הבדיקה ןהבדיקה החוזרת עבור כל מדד קוגנטיבי ועבור כל נבדק.

39 מתוך 40 הנבדקים השלימו את המחקר. בקרב 15 הנבדקים שקיבלו topiramate נמצאה רמה ממוצעת של 9.1mcg/mL בסרום בשבוע ה-12. בקרב 16 הנבדקים שקיבלו gabapentin עמדה הרמה הממוצעת בסרום על ערך של 6.7mcg/mL.

החוקרים מדווחים כי ב-4 מתוך 6 מדדי המטרה הקוגנטיביים נמצאו הבדלים משמעותיים בין קבוצות ה-gabapentin וה-topiramate בהשוואה של ערכי ה-Z scores בבדיקה ובבדיקה החוזרת. הם מוסיפים כי בכל אחת מהדוגמאות, הממצאים מעידים כי בקרב הנבדקים שנבחרו באקראי לקבלת topiramate התקבלו תוצאות ירודות יותר בביצועי הבדיקה החוזרת לעומת הנבדקים שנבחרו באקראי לקבלת gabapentin.

בקרב הנבדקים שקיבלו topiramate נמצא שינוי לרעה בשיעור גבוה מ-2 סטיות תקן בחלק ממדדי המטרה, ואילו רק במדד אחד נתקבל שינוי בעל משמעות סטטיסטית בקבוצת ה-gabapentin.

החוקרים מסכמים כי הסיכון לפגיעה בתיפקוד הקוגנטיבי במתן topiramate נראה גדול ורמתו עלולה להשפיע רעה באופן משמעותי על התיפקוד היום-יומי והמקצועי.

אולם, הם גם מציינים כי מתן מינונים נמוכים מאלה ששימשו במחקר עשוי להיות יעיל בחולים הסובלים מאפילפסיה, ועשוי להפחית את הסיכון לפגיעה קוגנטיבית.

לידיעה במדסקייפ

Neurology 2005;64:792-798.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה