פסיכיאטריה

ויטמין E מהמזון עשוי להפחית סיכון לאלצהיימר (Am J Clin Nutr)

צריכת תערובת של טוקופרולים ויטמין E ממקורות מזון לעומת תוספים קשורה להפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר (AD), על פי תוצאות מחקר פרוספקטיבי גדול שפורסם בגיליון פברואר של American Journal of Clinical Nutrition. יש צורך במחקרים אקראיים.

צריכה גבוהה של ויטמין E מהמזון (טוקופרול), אך לא מתוספים (אשר לרוב מכילים α-tocopherol), קשורה באופן הפוך למחלת אלצהיימר, כותבת מרטה קלייר מוריס מאטלנטה, ג’ורג’יה, ושותפיה. כיוון שויטמין E מורכב מארבע צורות טוקופרול שונות (α, γ, δ ו-β-tocopherols) וארבע טוקוטרינולים  מגיבים, וכיוון שתוספי ויטמין E לרוב מכילים α-tocopherol בלבד, ההסבר האפשרי הוא שההשפעה אינה תודות ל-α-tocopherol בלבד אלא לצורת טוקופרול אחרת או לשילוב מספר צורות.

החוקרים בדקו האם צריכת ויטמין E מהמזון, שווה ערך α-tocopherol (מדד פעילות ביולוגית יחסית של טוקופרולים וטוקוטרינולים), או טוקופרול אינדיבידואלי יגנו נגד היקרות AD וירידה קוגנטיבית למשך 6 שנים בנבדקים שהשתתפו בפרוייקט שיקגו לבריאות והזדקנות (CHAP).  מחקר זה של בני 65 ומעלה התקיים בין 1993 ל-2002, וכלל 4 מבדקים קוגנטיבים, הערכות קליניות ל-AD, והערכת תזונה ע”י שאלון תדירות מזון (FFQ).

רגרסיה לויגיסטית חשפה כי צריכת טוקופרול מהמזון היתה קשורה ישירות לארבע שנות היקרות AD ב-1,041 משתתפים אשר הוערכו קלינית (n = 162 מקרים קליניים). צריכת טוקופרול מהמזון היתה גם קשורה חיובית לשינוי במדד קוגנטיבי גלובלי הנקבע ע”י מודלים שונים ב-3,718 משתתפים.

מודלים מותאמים נפרדים אשר כללו צריכת שומנים רוויים וטרנס ו-docosahexaenoic acid, צריכה גבוהה יותר של ויטמין E ושווי ערך ל-α-tocopherol היו קשורים לירידה בהיקרות AD. סיכון יחסי היה 0.74 לעלייה ב-5 מ”ג/יום לויטמין E (אינטרוול ביטחון 95%, 0.62-0.88) ו-0.56 לעלייה של 5 מ”ג/יום לשווי ערך ל-α-tocopherol (אינטרוול ביטחון 95%, 0.32-0.98). α- וγ-Tocopherols היו קשורים באופן בלתי תלוי לסיכון ל-AD. מודלים משולבים נפרדים הראו כי ירידה קוגנטיבית איטית יותר היתה קשורה לצריכת ויטמין E, שווי ערך ל- α-tocopherol ו-α- וγ-tocopherols.

מיגבלת המחקר העיקרית היתה תוקף השאלון של צריכת כמה מצורות הטוקופרול.

התוצאות מראות כי מגוון צורות טוקופרול לעומת α-tocopherol בלבד עשויות להיות חשובות בהקשר התפקיד המניעתי של ויטמין E במחלת אלצהיימר. דבר זה יכול להסביר את חוסר הקשר שדווח בכמה מחקרים בין מחלת אלצהיימר לתוספי ויטמין E , אשר מכיל באופן מסורתי רק α-tocopherol. יש צורך בבדיקה נוספת ע”י ניסויים קליניים אקראיים לבסס את השפעות צורות הטוקופרול השונות על מניעת ירידה קוגנטיבית תלויית גיל ומחלת אלצהיימר.

Am J Clin Nutr. 2005;81:508-514

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה