פסיכיאטריה

תפקיד אדפטוגני לחומצות שומן אומגה 3 בלחץ; מחקר פלצבו אקראי כפול סמיות (Nutrition Journal)

קיימת ההוכחה לתפקיד אדפטיבי של חומצת שומן אומגה 3, DHA docosahexaenoic acidבמהלך לחץ. מכניזם הפעולה אולי מערב בקרת מתווכי לחץ, כמו קטכולאמינים וציטוקינים פרו-דלקתיים. מניעת אלימות ועוינות הנובעים מלחץ הודגמה במספר ניסויים קליניים. מחקר זה בודק האם ניתן לטפל בלחץ ע”י DHA בעובדי אוניברסיטה לחוצים.

נבדקים אשר קיבלו ≥ 17 בסקלת לחץ נבחרו באקראי למחקר ניסיון של 6 שבועות. קבוצת הדיאטה הראקטיבית קיבלה תוספת של 6 ג’ שמן דגים המכיל 1.5 ג’ DHA ליום, בעוד שקבוצת הפלצבו קיבלה 6 ג’ של שמן זית ליום. נערכה השוואה בין הקבוצות ובין מחקר אוכלוסיה רחב יותר שלא כלל פלצבו וקבוצה פעילה.

התוצאות הראו ירידה משמעותית בלחץ נתפס בשתי הקבוצות. נצפה הבדל משמעותי בין הקבוצות בקצב ירידה בלחץ (p < 0.05). עם זאת, לא היה הבדל משמעותי בין קבוצות שמן הדגים ופלצבו, או בין הפלצבו והביקורת.

יש לדון בתוצאות אלו בהקשר של כמה מיגבלות מתודולוגיות. הפחתת הלחץ המשמעותית בקבוצת שמן הדגים ובפלצבו נבחנו לאור רגרסיה סטטיסטית, השפעה כנראה מוגזמת בהשוואה למשך זמן המחקר, השפעת פלצבו גדולה ואפשרות של השפעה פעילה מהפלצבו.

היו הבדלים משמעותיים (p < 0.05) בקבוצת שמן הדגים בהשוואה לביקורת ללא טיפול. השפעה זו לא היתה בקבוצת הפלצבו. במחקר ניסיוני, הוא לא היה מספיק חזק למצוא הבדל משמעותי בין קבוצת שמן הדגים לפלצבו. יש צורך בהמשך מחקר להדגמת נטייה זו. עם זאת, הממצאים מהמחקר תומכים בספרות במציאת תפקיד אדפטיבי או מגן של חומצות אומגה 3 על לחץ.

Nutrition Journal 2004, 3:20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה