פסיכיאטריה

מעכבי ACE החודרים למוח עשויים לסייע במחלת אלצהיימר (Neurology)

תוצאות מחקר אקראי ראשוני שפורסמו לאחרונה מעידות כי מעכבי angiotensin-converting enzyme (מעכבי ACE) החודרים למוח עשויים להאט את התקדמות השיטיון במחלת האלצהיימר (AD).

החוקרים כותבים כי קיימות עדויות המעידות כי רכיבים מסוימים של מערכת הרנין-אנגיוטנסין (RAS) עשויים להיות מעורבים בתהליכי למידה וזכרון. הם מסבירים כי הם הראו כי מתן מעכי ACE החודרים למוח יכול להפחית את שכיחות ה-AD בחולים מבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם.

במחקר פרופקטיבי זה בוצעה חשיפה לתרופות הנבדקות לאורך שנה. קריטריוני ההתאמה להשתתפות איבחון של AD בדרגת חומרה מתונה עד בינונית בהתבסס על קריטריונים של ה-National Institute of Neurological and Communicative Disorders ושל ה-StrokeAlzheimer’s Disease and Related Disorders Association, גיל של 65 שנים לפחות, דירוגי בדיקת Mini-Mental State (דרוגי MMSE) של 13-23, וערכי לחץ דם גבוהים מ-140 מ”מ כספית בסיסטולה או 90 מ”מ כספית בדיאסטולה.

קריטריוני שלילת השתתפות היו עדויות לשבץ, סוכרת התלויה באינסולין, עדות קלינית או מעבדתית לגורם אחר מ-AD לשיטיון, שיטיון וסקולרי אפשרי או סביר ושיטיונות נוירו-דגנרטיבים אחרים בהתבסס על תוצאות ה-MRI של המוח, יתר לחץ דם שאיננו מצוי תחת בקרה, כשל לבבי גדוש, כשל כלייתי, הפרעות פסיכיאטריות כגון סכיזופרניה, או שימוש בסמים או באלכוהול.

162 מתוך 183 החולים שנבדקו חולקו באקראי בדצמבר 2002 לקבלת מעכב ACE החודר למוח (perindopril במינון 2 מ”ג ליום או captopril במינון 37.5 מ”ג ליום, קבוצה A), לקבלת מעכב ACE שאיננו חודר למוח (enalapril במינון 5 מ”ג ליום או imidapril במינון 5 מ”ג ליום, קבוצה B), או לקבלת חסמי תעלות ביתא (nifedipine במינון 20 מ”ג ליום או nilvadipine במינון 4 מ”ג ליום, קבוצה C).

גיל הנבדקים, הימצאות מחלות קו-מורבידיות, דרוגי ה-MMSE והשימוש במעכב כולין-אסתר (donepezil), בסטטינים, או באספירין במינון נמוך נמצאו דומים בשלוש קבוצות הנבדקים.

במהלך 12 חודשי המעקב, נמצאו בכל הנבדקים ערכי לחץ-דם יציבים וברי-השוואה תוך מתן הטיפול להורדת יתר לחץ הדם, פרט לחולה אחד בקבוצה C שפרש מהמחקר בשל תת לחץ דם. הירידה הממוצעת בדירוגי ה-MMSE בקבוצה A (כ-51 נבדקים, ירידה של 0.1 ± 0.6)היתה נמוכה מהירידה הממוצעת בקבוצה B (כ-53 נבדקים, ירידה של 0.3 ± 4.6, ערך P = .0023), או בקבוצה C (כ-57 נבדקים, ירידה של 0.3 ± 4.9, ערך P < .001).

המגבלה העיקרית של המחקר היתה כי שיעור הירידה בדרוגי ה-MMSE בקבוצה B או בקבוצה C היה מודגש יותר מאשר במחקר קודם.  

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי למתן מעכבי ACE החודרים למוח עשוי להיות יתרון קליני אפילו בחולים בעלי פעילות מוגבלת בחיי היום-יום, שהיתה עלולה להופיע בהם ירידה מהירה בדירוגי ה-MMSE ללא מתן התרופות. הם מסבירים כי מעכבי ACE החודרים למוח עשויים להועיל לא רק במניעה אלא גם בטיפול ב-AD מדרגת חומרה מתונה עד בינונית.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי ממצאי המחקר מרגשים, אך ישנן כמה חולשות מתודולוגיות המחייבות מחקרים סמויים, אקראיים ומבוקרים היטב.

עוד נכתב כי לא ברור האם ההשפעה הינה של perindopril, של captopril, או של שניהם וכי שיעור הירידה בקבוצת האחרות היה גבוה הרבה מהצפוי והעדר תופעות לוואי של הטיפול מפתיע. בנוסף מצוין כי למרות אופיו האקראי של המחקר, התרופות לא ניתנו לחולים באופן סמוי.

Neurology. 2004;63:1145, 1324-1325

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה