פסיכיאטריה

טיפול להפרעות קשב וריכוז ב atomoxetine , מתוך jc 420, בתשלום למעט מנויי הגורנל

הפרעה בקשב וריכוז ADHD  מתחילה כבר בשלב ראשוני של החיים וסובלים מתסמונת זו 3% ועד 7% . נתונים אלו התקבלו בבתי ספר בארצות הברית. למצב זה מתלוות  מספר הפרעות: –  קשיי למידה, שינויים חריגים במצבי רוח, חרדות, תפקוד חברותי לקוי ומצב המכונה היום  oppositional defiant disorder בקיצור ODD – התנהגות של מרידה. היום מקובל כי טיפול תרופתי יעיל מטיפול פסיכולוגי. התרופה הנפוצה methylphenidate , תרופה השייכת לקבוצת ה psychostimulants. וגם Amphetamine, הדומה מבחינה כימית ופרמקולוגית,  משמשת בטיפול  בהפרעות קשב וריכוז.

תרופה שנוספה לאחרונה  היא  atomoxetin. פעילותה הפרמקולוגית עיכוב הובלת נור-אפינפרין במוח. התרופה אושרה לא מכבר בידי הרשות לתרופות ומזון בארצות הברית.

השאלה החוזרת ונשנית, מה התדירות המיטבית לנטילת תרופות אלה ? מומחים רבים סוברים, עדיף  טיפול במתיל-פנידת שלוש פעמים ביום,  בכך ניתן להרגיע את הילד בכל שעות פעילותו.

לגבי אטומוקסטין התדירות המומלצת פעמיים ביום אך לפנינו מאמר הטוען  שמספיקה מנה אחת ליום.יש לצייןכי המחקר נתמך בידי החברה המשווקת את התרופה החדשה, המעונינת להבליט את יתרונותיה.

במחקר לפנינו החולים נטלו את התרופה בבוקר והחוקרים בדקו את השפעתה  בשעות הערב וכן למחרת בבוקר לפני נטילת מנה נוספת במטרה, להוכיח  כי  יעילות התרופה לשתים עשרה  ול 24 שעות. 

השתתפו במחקר 200 ילדים בגילים 6 ועד 12 שנים. כ70% היו זכרים. 35% מהמקרים סבלו בנוסף גם מ ODD.  תנאי להשתתפות במחקר הפרעה בינונית עד חמורה לפי סולם הדירוג המקובל במחלה זו. כ 70% מהנחקרים סבלו מהתסמונת השלמה, דהיינו הפרעות קשב וקשיי ריכוז ו 30 האחוזים סבלו רק מאחד המרכיבים בלבד- הפרעת קשב או הפרעת ריכוז.

המחקר התנהל בצורה סמיות כפולה, וקבוצת הביקורת קבלה אין-בו (פלצבו).

המינון ההתחלתי היה 0.8 מ”ג/ק”ג ליום ובהעדר תופעות לוואי עלה ל 1.2 מ”ג/ק”ג ליום.

ההורים נתבקשו למלא שאלון מדי  ערב בין השעות שש וחצות הלילה, ולהתייחס להתנהגות הילד במיוחד בשעות האלה. ההורים נתבקשו לחזור ולמלא שאלון זה גם למחרת  בבוקר  עוד טרם נטילת התרופה.  בתום תקופת הטיפול שנמשכה שמונה שבועות,  נערך ראיון  עם ההורים.

כבר בביקור הראשון ניכר היה השיפור בקבוצה המטופלת. החוקרים השתמשו בסולם שנתן ציון מ?ספ?רי לכל תכונה שנבדקה, ואפשר היה לקבוע שהשיפור בקבוצה שנטלה את התרופה לעומת זאת שקבלה אין-בו, היה מובהק מבחינה סטטיסטית. השיפור נמשך לאורך תקופת המחקר  ובתכונות מסוימות ההישגים בתום תקופת המחקר היו טובים מאלה בתחילתה. תופעות לוואי בשתי הקבוצות הופיעו בפחות מחמישה אחוז ההחולים. חייבים לזכור כי ההערכות נעשו בערב ולמחרת בבוקר בטרם נטילת המנה היומית, להוכיח  שהתרופה  אכן יעילה גם כעבור 12  ו 24 שעות.

תופעות לוואי בקבוצה המטופלת היו חוסר תאבון, ישנוניות ועייפות.

הערת העורך: הפרעות קשב וריכוז attention deficit hyperactivity disorder  ובמיוחד התופעה של פעילות יתר,  קשה להורים הצריכים להתמודד אתה ובמיוחד כאשר  מתלווה לזה  התמרדות והפרעות התנהגותיות נוספות. החולה בתנועה מתמדת מטפס על כל כיסא, פותח כל ברז ומפרק כל מה שניתן לפרק.  ילדים אלה מהווים גם סכנה לעצמם. לפעמים גם שני ילדים סובלים  במשפחה אחת, וכשמחזה זו מתגלה לנגדי צר לי עד מאד על המשפחה. לכן כל תרופה שתוכל לעזור בטיפול, יש לקבלה בברכה, ולקוות כי כגודל הציפיות – כך גם יעילות התרופה.   

המאמר הופיע בעיתון Pediatrics   לחודש יולי 2004.


Once daily atomoxetine treatment for children with attention-deficit /hyperactivity disorder, including an assessment of evening and morning behavior: a double blind, placebo controlled study

Kelsey DK, Sumner CR, Casat Cd et al.

Pediatrics 2004;114:e1-e8


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה