פסיכיאטריה

מצבם של חולים סכיזופרניים יציבים הסובלים מפארנויה משתפר במעבר לזריקות risperidone

חוקרים מדווחים כי פורמולציה ניתנת להזרקה ובעלת פעילות ארוכת טווח של risperidone יוצרת שיפור משמעותי בסימפטומים בחולים סכיזופרניים פארנויים יציבים, המועברים לטיפול זה מטיפול אנטי-פסיכוטי אחר.

החוקר הראשי אומר כי נצפו שיפורים משמעותיים בסימפטומים, אפילו בקרב חולים שנחשבו יציבים, וכי נצפתה סבילות טובה בקרב המטופלים.

במסגרת המחקר, שנקרא StoRMi, בדקו החוקרים את היעלות הממושכת ואת בטיחות השימוש ב-risperidone ניתן להזרקה, בעל פעילות לטווח הארוך בקרב 82 גברים ו-37 נשים הסובלים מסכיזופרניה פארנואידית, שהועברו לטיפול זה מטיפול אנטי-פסיכוטי אורלי או ב-depot, ללא מתן אורלי של risperidone. הטיפול הקודם השכיח ביותר היה depot קונבנציונאלי או חומר אנטי-פסיכוטי א-טיפוסי.

מצב הנבדקים היה יציב תחת המרשם האנטי-פסיכוטי הקודם שלהם למשך חודש אחד לפחות לפני הניסוי. אחר-כך הם החלו לקבל risperidone בעל פעילות ארוכת-טווח, במינון של 25 מ”ג שהועלה ל-37.5 מ”ג או ל-50 מ”ג, בעת הצורך, פעם בשבועיים במהלך 6 חודשים.

החוקרים מציינים כמה שיבות למעבר לטיפול בפורמולה הניתנת להזרקה: תופעות לוואי (40%), אי-הענות (31%), ויעילות בלתי מספקת (30%).

החוקרים מדווחים על ירידה משמעותית (P < .05) בתוצאת ה-PANSS (סקאלה להערכת הסינדרום) הממוצעת בסיום הניסוי, ועל שיפור בשיעור של 20% לפחות בתוצאת ה-PANSS הכללית בקרב 29% מן הנבדקים.

30% מהחולים היו בריאים או חולים גבולית בלבד בסיום הניסוי, כפי שנקבע באמצעות ה-CGI, בניגוד ל-8% שנמצאו בריאים או חולים גבולית בלבד בתחילתו. החוקרים מציינים כי שיפור משמעותי נמצא בתוצאות ה-GAF (ההערכה הכללית של התיפקוד) ובשביעות רצונם של החולים.

שני שלישים מן הנבדקים דרגו את הטיפול בטוב או טוב מאוד כעבור 6 חודשים.  

תוצאות הדרוג בסקאלת ה-ESRS להערכת סימפטומים ירדה משמעותית. לא דווח על כל תופעות לוואי בלתי-צפויות של הטיפול.

החוקר הראשי מציין כי הטיפול אושר בארה”ב, בספרד, ובמקומות אחרים, וכי הוא וקבוצתו צופים לשימוש גובר בו בקרב תת-אוכלוסיה זו של החולים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה