פסיכיאטריה

טיפול ב- Orlistat(XENICAL), בשילוב עם שינויי בהרגלי החיים, עשוי להפחית את השכיחות של סוכרת מסוג 2

Orlistat (שם מסחרי XENICAL) בשילוב עם שינויים בסגנון החיים עשוי להפחית את השכיחות של סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר שמתפרסם בגיליון ינואר של Diabetes Care.

מחקר נוסף המתפרסם באותו גיליון מראה כי במטופלים עם סוכרת מסוג 2, טיפול ב- Orlistat מביא לשיפור ברמות חומצות השומן החופשיות וברגישות לגלוקוז עם רמה דומה של ירידה במשקל.

ידוע שהסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 קשור לקיום ולמשך משקל יתר והשמנה חמורה. מחקרים קודמים הראו הפחתה בשכיחות הסוכרת בעקבות שינויים בהרגלי החיים. השערת החוקרים הייתה שהוספת תכשיר המסייע בהורדת משקל, בנוסף לשינוי ההרגלים, עשוי להביא לירידה משמעותית יותר במשקל, וכתוצאה מכך גם בסיכון לסוכרת במטופלים עם השמנה חמורה.

במחקר כפול-סמוית פרוספקטיבי זה השתתפו 3,305 מטופלים עם BMI של 30 ויותר שהוקצו אקראית לתוכנית שינוי בהרגלי החיים בתוספת orlistat 120 מ”ג או פלצבו שלוש פעמים ביום. מבחני סבילות לגלוקוז היו מופרעים ב-20% ותקינים ב-80%. תוכנית טיפול של 4 שנים הושלמה על-ידי 52% מקבוצת ה- orlistat ו34% מקבוצת הפלצבו, הבדל שהיה משמעותי סטטיסטית.

לאחר ארבע שנים השכיחות המצטברת של סוכרת היתה 9% בקבוצת הפלצבו בהשוואה ל6.2% בקבוצת הטיפול ב-orlistat, הפחתה משמעותית של 37.3%. הירידה הממוצעת במשקל היתה גבוהה יותר באופן משמעותי סטטיסטית בקבוצת ה- orlistat מאשר בקבוצת הפלצבו (5.8 לעומת 3).

לסיכום, הוספת טיפול ב- orlistatלשינויים בהרגלי החיים הביאה לירידה בשכיחות סוכרת מסוג 2 במשך תקופה של 4 שנים ולהפחתה במשקל שאוכלוסיה עם השמנת יתר. ההבדל בשכיחות הסוכרת היה משמעותי רק בקבוצה עם הפרעה בסבילות לגלוקוז בתחילת המחקר. השימוש ב-orlistat הוא בטוח ונסבל היטב במשך כל תקופת המחקר.

מחקר כפול סמיות אחר שפורסם באותו גיליון כלל 39 מטופלים עם משקל יתר וסוכרת מסוג 2 שהוקצו אקראית לטיפול ב- orlistat או פלצבו במשך 6 חודשים בנוסף להתערבות התנהגותית במטרה להביא לירידה במשקל.

תוצאות המחקר לא הראו הבדלים משמעותיים בירידה במשקל, HbA1c, כמות השומן הויסרלי, מסת השומן, כמות שומן בירכיים וכבד שומני בין הקבוצה שטופלה ב- orlistat בהשוואה לקבוצה שטופלה בפלצבו.

עם זאת, בהשוואה לקבוצה שטופלה בפלצבו, קבוצת ה- orlistatהראתה שיפור משמעותי ברגישות לגלוקוז, הפחתה בחומצות השומן החופשיות בצום וברמות הגלוקוז בצום.

Diabetes Care. 2003;27:33-40, 155-161

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה