פסיכיאטריה

האם ניתן למנוע סרטן שד בעזרת פעילות גופנית? (JC 402 – כולל שאלת השתלמות)

ג’ורנאל קלאב, מגזין 402: מחקר המתפרסם ב-JAMA בחן את הקשר בין פעילות גופנית חובבנית בבגרות ושכיחות סרטן השד בקבוצה גדולה ומגוונת של נשים מבוגרות ממחקר ה-Women’s Health Initiative.

נשים העוסקות באופן קבוע בפעילות גופנית נמצאות בסיכון מופחת לסרטן השד. לא ברור האם פעילות גופנית המתבצעת לאחר גיל המעבר מפחיתה את הסיכון לסרטן השד, או שיש צורך בפעילות גופנית לאורך כל החיים על מנת להשיג הגנה זו. כמו כן לא היה ידוע מה מידת המאמץ ותכיפות הפעילות הנדרשים. מחקרים מסוימים הראו למשל שיש צורך בפעילות מאומצת על-מנת להפחית את הסיכון לסרטן השד.

חשוב אפוא היה לקבוע האם פעילות גופנית מתונה בגיל המבוגר עשויה להפחית את הסיכון לסרטן השד, שכן זוהי מידת הפעילות שרוב הנשים מסוגלות להשיג.

מחקר זה בחן את הקשר בין פעילות גופנית חובבנית בבגרות, ושכיחות סרטן השד בקבוצה גדולה ומגוונת מבחינה אתנית של נשים מבוגרות ממחקר ה-Women’s Health Initiative.

מחקר עוקבה פרוספקטיבי זה כלל מעל 74,000 נשים בגילאים 50 עד 79 שגויסו ב-40 מרכזים רפואיים בארצות-הברית. התוצאה העיקרית שנבחנה היתה שכיחות סרטן שד פולשני ו-in situ.

תועדו 1780 אבחנות חדשות של סרטן השד במשך תקופת מעקב ממוצעת של 4.7 שנים. בהשוואה לנשים פחות פעילות, נשים שהשתתפו בפעילות גופנית מאומצת בגיל 35 הראו ירידה של 14% בסיכון לסרטן השד. ממצאים דומים, אם כי פחות משמעותיים, נצפו עבור פעילות מאומצת בגיל 18 ו-50.

ניקוד גבוה של פעילות גופנית עכשווית נמצא קשור במגמה של ירידה בסיכון לסרטן השד. נשים שלקחו חלק בפעילות שוות ערך ל-1.25 עד 2.5 שעות של הליכה מהירה בשבוע השיגו ירידה של 18% בסיכון לסרטן השד, בהשוואה לנשים לא-פעילות. ירידה מעט גדולה יותר נצפתה בנשים שלקחו חלק בפעילות שוות ערך ל-10 שעות או יותר של הליכה מהירה.

השפעת הפעילות הגופנית על הסיכון היתה מודגשת ביותר בקרב נשים בשלישון הנמוך ביותר של משקל גוף (BMI <24.1), אך גם נמצא בשלישון האמצעי (24.1-28.4 BMI).

מתוצאות מחקר זה עולה שחוסר פעילות גופנית עלול להיות גורם סיכון שנשים פוסט-מנפאוזליות יכולות לשנות על מנת להשיג ירידה בסיכון לסרטן השד.

נמצא גם שאין צורך בפעילות גופנית מאומצת, ודי בפעילות גופנית מתונה, בגיל המבוגר, על מנת להשיג ירידה משמעותית בסיכון לסרטן השד.

כמו כן, הפעילות הגופנית תרמה לירידה בסיכון לסרטן השד בקרב נשים הנוטלות טיפול הורמונלי חליפי, ונמצאות לכן בסיכון מוגבר לסרטן השד. עבור נשים הבוחרות להמשיך בטיפול הורמונלי לטיפול בתסמינים של גיל המעבר או למניעת אוסטאופורוזיס, יש אפוא חשיבות רבה למידע זה, כי שינויי פשוט יחסית בסגנון החיים הכולל הגברת מידת הפעילות הגופנית, עשוי להפחית את הסיכון שלהן ללקות בסרטן השד.

הערת הג’ורנאל: משמח לדעת שלפעילות גופנית, גם מתונה יחסית, יש גם השפעה משמעותית חיובית להורדת סיכון זה. את הרווחים הנוספים הקשורים למשקל גוף, כושר גופני המגן טוב יותר על המערכת הקרדיו-וסקולרית, וככל הידוע גם השפעה לטובה על מצב הרוח, החיוניות ואיכות החיים הכוללת, כולנו כבר מכירים. אם הצגת העובדה של הירידה בסיכון לסרטן השד תסייע לנו לשכנע עוד נשים לאמץ פעילות גופנית מתונה כדרך חיים, הרי שהחוקרים, כותבי המאמר, וכולנו נבוא על שכרנו.

Recreational Physical Activity and the Risk of Breast Cancer in Postmenopausal Women , Anne McTiernan, JAMA. 2003;290:1331-1336.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

  • גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    גורמי סיכון לאירוע מוחי בחולים לאחר תיקון מסתם מיטראלי בצנתור (Am J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי בחולים שהופנו לניתוח תיקון מסתם מיטראלי קצה לקצה בצנתור עם MitraClip שיעורים נמוכים של אירוע מוחי, כאשר סיבוך זה מופיע לרוב לאחר השחרור ותוארו בעיקר בחולים עם פרפור פרוזדורים, הפרעה בתפקוד כלייתי, או מדד CHA2DS2-VASc גבוה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות פרופיל […]

  • האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד שקיבלו טיפול הורמונאלי תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת אלצהיימר ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי מהווה טיפול מקובל בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, למרות ההשפעה הקוגניטיבית האפשרית של הטיפול, כולל קשר אפשרי עם מחלת […]

  • טיפול קרינתי אינו בשימוש מספק לאחר כריתת שד עם שימור פטמה (Advances in Radiation Oncology)

    טיפול קרינתי אינו בשימוש מספק לאחר כריתת שד עם שימור פטמה (Advances in Radiation Oncology)

    למרות שיעור גבוה של שוליים מעורבים ומעורבות קשריות לימפה, בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם שעברו כריתת שד עם שימור פטמה, סיכוי נמוך יותר לקבלת טיפול קרינתי משלים, בהשוואה לנשים שעברו ניתוח משמר שד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Advances in Radiation Oncology. כריתת שד עם שימור פטמה הינה גישה ההופכת יותר […]

  • דחק במקום העבודה עלול להביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

    דחק במקום העבודה עלול להביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

    מתחים במקום העבודה וחוסר איזון בין מאמץ ותגמול במקום העבודה עלולים להביא לעליה בסיכון להתפתחות הפרעות קצב לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. להבנה טובה יותר של הקשר בין גורמי דחק פסיכו-סוציאליים במקום העבודה ובין היארעות פרפור פרוזדורים, החוקרים השלימו ניתוח פרוספקטיבי שכלל 5,926 משתתפים ממחקר […]

  • גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לכישלון ניסיון השבת שמורת זרם כלילי לאחר ניתוח מעקפים (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי סוכרת שאינה מאוזנת היטב, נגע ארוך יותר ויחס iFR (או instantaneous wave-free ratio) נמוך יותר מלווים בסיכון מוגבר להפרעה בשמורת זרם כלילי (Coronary Flow Reserve) לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שמורת זרם כלילי הינו גורם מנבא משמעותי […]

  • גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (מתוך Am J Cardiol)

    גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI (מתוך Am J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה גורמי סיכון לאירוע מוחי איסכמי בחולים עם הופעת פרפור פרוזדורים בחולים לאחר TAVI (או Transcatheter Aortic Valve Implantation) כוללים היסטוריה של תסחיף סיסטמי קודם או טיפול באנטגוניסטים לוויטמין K לפני הפרוצדורה לטיפול במסתם הוותין. בחולים עם פרפור פרוזדורים לאחר TAVI שלקחו חלק במחקר ENVISAGE-TAVI […]

  • פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לדמנציה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה במגוון אוכלוסיות, אך אין מידע […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה