פסיכיאטריה

טיפול בדיכאון של ילדים (JC 401 – כולל שאלת השתלמות)

מתוך גיליון 401 של הג’ורנאל קלאב: מחקר שהתפרסם ב-JAMA בוחן את היעילות והבטיחות של טיפול ב- sertralineבהשוואה לפלצבו בילדים עם MDD.

הפרעת דיכאון,Major depressive disorder (MDD) , קיימת לא רק אצל מבוגרים, אלא גם אצל ילדים ומתבגרים. מחקרים הראו ששיעור הדיכאון בקרב ילדים הוא כ-3% ובקרב מתבגרים כ-8%. כ-15% מהמתבגרים בגילאים 15 עד 18 יחוו דיכאון במהלך גיל ההתבגרות, בדומה לשכיחות במבוגרים.

באופן כללי, המהלך הקליני של המחלה דומה בילדים ומבוגרים, למרות שישנן עדויות שדיכאון שמתחיל בגיל צעיר עשוי להוות צורה אובדנית יותר של המחלה. מטופלים שאובחנו כסובלים מדיכאון בילדות או בגיל ההתבגרות, נמצאים בסיכון של פי 2 עד 4 לפתח MDD כמבוגרים צעירים.

המחיר החברתי והכלכלי הקשור ב-MDD בילדים הוא גבוה מאוד, ועשוי להמשך גם בבגרות. הוא כולל אשפוזים תכופים יותר ופוטנציאל לימודי ותעסוקתי נמוך. כרבע מהמתבגרים עם MDD יפתחו התמכרות לסמים או אלכוהול וכחצי מהם ינסו להתאבד במהלך חייהם. למרות המחיר והשכיחות הגבוהים של ההפרעה, קיים תת-אבחון של MDD בילדים ומתבגרים וטיפול בלתי-מספק במקרים רבים.

מחקרים שבחנו את יעילות הטיפול ב-tricyclic antidepressants במתבגרים לא מצאו יעילות גבוהה מפלצבו. כיום תרופות ממשפחת ה-SSRI (selective serotonin reuptake inhibitors) נחשבות לאפשרות הטיפולית המועדפת עבור ילדים, בעיקר על סמך תוצאות מחקרים במבוגרים, וזאת למרות שהעדות האמפירית לגבי יעילותם בילדים מוגבלת.

מטרת מחקר זה היא להעריך את היעילות והבטיחות של טיפול ב- sertralineבהשוואה לפלצבו בילדים עם MDD. לצורך כך תוכננו שני מחקרים רב-מרכזיים, אקראיים, כפולי-סמיות ומבוקרי-פלצבו.

השתתפו במחקר 376 ילדים ומתבגרים בגילאים 6 עד 17 שנים שאובחנו כסובלים מ-MDD בדרגת חומרה בינונית לפחות, על- פי DSM IV.

המטופלים חולקו אקראית לקבלת sertraline במינון 50-200 mg/d או פלצבו למשך 10 שבועות. התוצאות העיקריות שנבחנו היו שינויים מהמצב הבסיסי כפי שנמדד בעזרתChildren’s Depression Rating ScaleRevised (CDRS-R) ושכיחות תופעות שליליות בתקופת הטיפול.

מטופלים בקבוצת הטיפול בסרטרלין הראו שיפור גדול יותר באופן משמעותי סטטיסטית, לעומת קבוצת הפלצבו, ב-CDRS-R total score (השינוי הממוצע הכללי היה 22.84- בקבוצת הטיפול לעומת 20.19- בקבוצת הפלצבו).

תגובה לטיפול, כלומר ירידה של 40% ב- CDRS-R total score בסיום המחקר, נמצאה בכ-70% מהמטופלים בסרטרלין לעומת כ-60% בקבוצת הפלצבו, הבדל שהיה משמעותי סטטיסטית.

5% מהמטופלים בסרטרלין ו-3% מקבוצת הפלצבו הפסיקו את הטיפול בשל תופעות שליליות. כ-5% מהמטופלים בסרטרלין וכ-10% מקבוצת הפלצבו דיווחו על תופעות שליליות שכללו שלשולים, הקאות, אנורקסיה ואי-שקט.

מתוצאות המחקר עולה שסרטרלין היא תרופה יעילה ובטוחה לשימוש קצר-טווח בילדים ומתבגרים עם MDD. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לבחון מהו המינון האופטימלי של התרופה עבור ילדים ומהם ההשפעות לטווח ארוך של הטיפול.

Efficacy of Sertraline in the Treatment of Children and Adolescents With Major Depressive Disorder. K. D. Wagner and others JAMA. 2003; 290:1033-1041.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה