פסיכיאטריה

סכיזופרניה מאוחרת מקדימה לעתים דמנציה

מטופלים עם סכיזופרניה שהחלה מאוחר נראים כבעלי סיכוי גבוה לחלות בדמנציה מסוג אלהציימר, כך על פי מחקר חדש. חוסר קוגנטיבי נראה כיציב יחסית במשך זמן בקרב מטופלים עם סכיזופרניה שהחלה מוקדם, אומרים החוקרים. עם זאת, מחקרים שטיפלו בסכוזופרניה מאוחרת נראים לא עקביים.  

 על מנת לבחון את הנושא, החוקרים גייסו 27 מטופלים שפיתחו סכיזופרניה בגיל 50 או יותר, ושמצב ציון ה- (Mini-Mental State Examination (MMSE היה של 20 או יותר. 19 מטופלים היו זמינים למעקב של 5 שנים אחר כך. ממצאים ממטופלים אלו הושוו לאלו של 34 משתתפים בריאים, 24 מהם נבדקו לאחר 5 שנים בשנית. הגיל הממוצע בשתי הקבוצות עבר את גיל 70. 

 כשנה לאחר תחילת המעקב, לא היו ממצאים של ירידה באף אחת מהקבוצות. אך כעבור 5 שנים, בתום המעקב, 9 מטופלים סכיזופרנים אובחנו עם דמנציה- 5 עמדו בקריטריונים של מחלת האלצהיימר, 1 סבל מדמנציה וסקולארית ו-3 מדמנציה מסוג לא ידוע.   אף אחד מהמשתתפים בקבוצת הביקורת לא סבל מדמנציה. 

במשך 5 שנים, ציוני MMSE ירדו מ-25.5 ל-19.0 במטופלים הסכיזופרנים, ומ-29.7 ל-29.2 בלבד בלבד בקבוצה הבריאה.  בהתחשב בכך כי כמחצית מהמטופלים הסיכזופרנים לא פיתחו דמנציה, החוקרים רואים את הופעת הסכיזופרניה המאוחרת כסינדרום הטרוגני.

לידיעה  במדסקייפ

Br J Psychiatry 2003;183:213-219

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה