פסיכיאטריה

התקפי חרדה שכיחים בקרב נשים לאחר גיל המעבר

  כמעט 18% מהנשים לאחר גיל המעבר חוות התקפי חרדה והתרחשותם נראית כקשורה לארועי חיים מלחיצים ולמספר מחלות המתקיימות באשה (קומורבידיות) , כך על פי מחקר חדש. 

  אף שהתקפי חרדה  ידועים כמשפיעים על נשים לעתים קרובות יותר מאשר על גברים, השכיחות והקשר של בעיה פסיכיאטרית זו לתקופה שלאחר גיל המעבר (פוסטמנופאוז) לא ברורים. על מנת לחקור את הנושא, החוקרים ניתחו מידע מ-3,369 נשים לאחר גיל המעבר שהוכנסו למחקר משני מיסודו של ה-WHI (ה-Women’s Health Initiative) .

  המשתתפות ענו על שאלונים שנגעו להתרחשות של התקפי חרדה  בששת החודשים האחרונים.  בסה”כ, כמעט 10% מהנשים דיווחו על התקף חרדה מלא, וקרוב ל- 2% דיווחו על התקף עם סימפטומים מוגבלים, מציינים החוקרים.  הסיכון  לשני סוגי התקפי החרדה נקשר ישירות לארועי חיי שליליים בשנה האחרונה. בהשוואה ללא ארועים שליליים כאלה, 5 או יותר ארועים שליליים העלו את הסיכון להתקף מלא ולהתקף חלקי פי 7 ופי 3 , בהתאמה. 

  קיומה של קומורבידיות רפואית העלתה את הסיכון להתקפי חרדה. בהתקף מלא, המחלות שהציגו את הסיכון הגבוה ביותר היו מיגרנה עם אאורה (aura), דיכאון, מחלת ריאות כרונית ואנגינה.  בהתקף חלקי, המחלות שהעלו את הסיכון בצורה המשמעותית ביותר היו מיגרנה עם אאורה, אנגינה, מחלות קרדיווסקולאריות ואסטמה.  טיפול ב- HRT לא נראה כגורם סיכון לאף אחד מהתקפי החרדה מציינים החוקרים. 

   החוקרים מצאו כי התקפי חרדה היו קשורים תכופות לחוסרים בתפקוד. התקפי חרדה מלאים , ובשיעור נמוך יותר גם התקפים חלקיים, העלו את הסבירות לתפקודים חברתיים פגומים ולמגבלות בתפקוד.

לידיעה המלאה במדסקייפ

Arch Intern Med 2003;163:2041-2050

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה