פסיכיאטריה

חוקרים זיהו את הגן הגורם לדיסלקציה

חוקרים פיניים דיווחו השבוע כי מצאו גן שהם מאמינים שיכול להיות חשוב בגרימת דיסלקציה. דיסלקציה נודעת  כבעלת רכיב גנטי, אך עדיין היא לא לגמרי מובנת.

החוקרים העריכו משפחה עם מספר חברים הסובלים מדיסלקציה. בקצרה, האב סבל מהיסטוריה של בעיות קריאה וכתיבה חמורות בבית הספר אך הוא עובד בעסקים, כתבו החוקרים. שלושת ילדיו סובלים גם הם מהפרעות למידה. לשם השוואה, החוקרים למדו 20 משפחות לא קשורות , עם 58 משתתפים דיסלקטים ו-61 שלא סובלים מדיסלקציה.

 במשפחה הראשונה, גן שנקרא DYXC1 היה משובש. באחרת, ל-DYXC1 היה פולימורפיזם שגרם לתאים לייצר גרסה קצרה יותר של פרוטאין ה-DYXC1. החוקרים מסכמים כי לדעתם יש להתייחס ל-DYXC1 כגן מועמד לדיסלקציה התפתחותית. הגן מבוטא בתאי מוח והפרוטאין הנקשר אליו לא דומה לאף פרוטאין ידוע אחר.  גן זה לא צפוי להסביר את כל מקרי הדיסלקציה , הוסיפו החוקרים. עם זאת, בהפרעות מורכבות, אפילו עליה צנועה בסיכון גנטי עשויה להיות מענינת; ישנן עדויות מפתיעות כי דיסלקציה היא מצב מסובך גנטית.

 ייתכן והגן מעורב בעזרה לתאים להתמודד עם לחץ, מוסיפים החוקרים,אך סייגו את הממצאים בכך שיש לערוך עוד בדיקות רבות לפני שנדע לבטח מהי פעילותו המדויקת של הגן DYXC1.  

לידיעה המלאה במדסקייפ

Proc Natl Acad Sci, August 25, 2003 early edition

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה