פסיכיאטריה

ייתכן וגדילת מוח מואצת בזמן הילדות מסמנת אוטיזם

גדילת מוח מואצת בשנה הראשונה לחיים נראית כגורם סיכון לאוטיזם, כך על פי מחקר חדש שפורסם ב-JAMA החודש. גדילת המוח הדרמטית הזו בשלב המוקדם כל כך לחיים מהווה את התהליך הנוירו התפתחותי הפעיל הראשון להתגלות בתינוקות עם אוטיזם, אומרים החוקרים. הממצאים מבוססים על סקירה של רקורד רפואי מ-48 ילדים עם תסמונת אוטיזם ספקטרום -(autism spectrum disorder (ASD, קטגוריה אבחונית שכוללת הפרעה אוטיסטית והפרעת התפתחות מתפשטת (pervasive developmental disorder). 

מידע על היקף הראש היה זמין עבור כל הילדים הללו בזמן הלידה, ועבור חלק מהילדים בשלבים שונים בילדות.  החוקרים מצאו כי כי מטופלי ASD היו בעלי היקף ראש קטן יותר משמעותית בלידה מאשר ילדים נורמליים. אך, בין גילאי חודש לשנה, ובין חצי שנה ל-14 חודשים, מטופלי ה- ASD חוו גדילה מואצת ופתאומית בהיקף ראשם.  היקף הראש בלידה חזה את ה- cerebellar gray matter volume בגיל שנתיים עד 5 שנים, בעוד שהגדילה הא-נורמלית בהיקף הראש שלאחר מכן נקשרה ל-cerebral cortex volume גבוה יותר, מציינים החוקרים.  בין מטופלי ASD, גדילת היתר של המוח היתה בולטת יותר בקרב הילדים עם התסמונת האוטיסטית מאשר בילדים עם ה- pervasive developmental disorder.

החוקרים אומרים כי על ידי שימוש בממצאיהם כסמן מוקדם של אוטיזם, ניתן יהיה להתחיל את ההתערבות שנתיים או 3 שנים קודם למקובל היום, כשהמוח עדיין בשלב גמיש יותר, וליצור תוצאות טובות יותר עבור הילד בהמשך.  במאמר מערכת נלווה כותבת ד”ר להיינהרט מאוניברסיטת יוטה כי עדיין מוקדם מדי  לכלול את גדילת המוח המואצת בתכונות העולמיות של אוטיזם.

לידיעה במדסקייפ

אבסטרקט: JAMA 2003;290:337-344

 *** מאמר המערכת בנושא נמצא בעמודים 393-394  באותו גיליון, יש צורך בהרשמה בתשלום לצפייה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה