פסיכיאטריה

תסמינים סומאטיים במטופלים עם דיכאון שלא מגיבים לטיפול

הרב הגדול משמעותית של אנשים החולים בדיכאון שלא מגיב לטיפול מציג תסמינים סומאטיים כמו כאבים, קוצר נשימה, עייפות או בחילה,כך על פי מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד. יותר מכך, מספרם של התסמינים הסומאטיים מתגבר, וכך גם הסיכון של עמידות בפני טיפול עתידי בנוגדי דיכאון, מה שמדגיש את החשיבות שבזיהוי וטיפול מוצלח בתלונות הללו.

החוקרים בדקו 40 מטופלים עם דיכאון עמיד לפני טיפול שנרשמו לניסוי בן 6 שבועות, בתווית פתוחה של nortriptyline. תסמינים סומאטיים הוערכו במהלך ביקור בו נערך סינון על ידי שימוש בתת- סקאלות של somatic symptom-SQ-SS ו- somatic wellbeing -SQ-SWB שבשאלון התסמינים . 95%

 מהקוהורט דיווחו על לפחות תסמין אחד סומאטי. ציון ממוצע של ה-SQ-SS וה-SQ-SWB היה 6.6 ו-1.4, בהתאמה. בסה”כ, נשים היו בעלות ציוני SQ-SS  גבוהים יותר משל גברים. בהשתמשם ב- logistic regression, החוקרים מצאו כי ציוני SQ-SS חזו בצורה משמעותית תגובה קלינית- ככל שעלה מספר התסמינים הסומאטיים, כך ירדה הסבירות לתגובה ל-nortriptyline.

כשחולקה הדגימה לחולים עם ציוני SQ-SS גבוהים ונמוכים, על ידי שימוש בציון הממוצע כ-סף, השינויים בשיעור התגובה היה מדהים , אומרים החוקרים. אף אחד מן 10 המטופלים עם ציוני SQ-SS גבוהים לא הגיב ל-nortriptyline, בעוד ש-9 מ-22 המטופלים בעלי הציון הנמוך כן הגיבו. ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של הכרת וטיפול בתסמינים סומאטיים בדיכאון, במיוחד בחולים שלא מגיבים חטיפול, מסכמים החוקרים.

Psychiatry Res 2003; 118: 39-45

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה