פסיכיאטריה

Topiramate מקל על מחלת עצבים מקומית ומשפר סינדרום מטבולי

נראה שזו הפעם הראשונה שבה חוקרים מוצאים כי התערבות תרופתית מסוגלת לעכב או לחסום באופן יעיל את היווצרות התנאים המובילים להתפתחות סוכרת סוג 2.

  אמנם מדובר בשלב זה במחקר פיילוט קטן, אך החידוש המסעיר הוא שנמצא כי התכשיר  Topiramate המוכר גם בשמו המסחרי כ- Topamax   ואשר ההתוויה הראשית שלו היא טיפול בהתקפי עוויתות (אגב מחקר חדש שהוצג כאן לאחרונה מצא כי התכשיר גם יעיל לטיפול בהתמכרות לאלכוהול), מקל על סימפטומים של מחלת עצבים (נרופתיה, neuropathy) מקומית, ומשפר מרכיבים של סינדרום מטבולי. בנוסף לשיפורים הנ”ל, נמצאה גם ירידה ברמות הכולסטרול, סוכר בדם, לחץ דם ומשקל גוף. על המחקר דיוור ד”ר אהרון ויניק, מהמרכז לסוכרת בנורפולק, וירג’יניה אשר מסביר כי למרות שמדובר ב-11 חולים בלבד, ובתאני מחקר פתוח, השיפור שנמצא בקרב כל החולים מצביע על כיוון מעניין וחשוב.  

מעבר להקלה בכאב שחשו המטופלים בתחילת המחקר, נראה שהמימצא החשוב הוא בכך שהתכשיר, topiramate , נראה כבעל יכולות לטפל במנגנון התנגודת לאינסולין ולשנות את אופן פעולתו.

המחקר הוצג בכנס ה- 63 של האגודה האמריקאית לסוכרת. 11 המטופלים היו חולי סוכרת סוג 2, בגיל ממוצע של 59, וכולם סבלו מתסמונת של מחלה עצבית מסוג C-fiber. כל המטופלים קיבלו טיפול בתרופות לאיזון הסוכרת ובמשכחי כאבים.

המטופלים החלו להשתמש ב- topiramate במינון של 25 מ”ג ליום , עם טיטרציה (התאמת מינונים) עד למינונים מקסימליים (100 מ”ג ליום)  במשך 42 ימי מעקב. לאחר ייצוב המינונים נמשך הטיפול המירבי בכל חולה למשך 84 ימים נוספים.

תוצאת ניקוד רמת הנוירופתיה ירדו מרמה של 14 ל- 11.8 , ובקמביל נמצא כי אורך ה-dendrite (הסתעפות תא העצב) גדל וכן גם ה-peroneal nerve amplitude  .

הירידה בכולסטרול הייתה של כ- 10%, ורמת לחץ הדם הדיאסטולי ירדה ב- 10 mm Hg. גם ערך ההורמון המסוכר ( ה- HbA1c , המהווה כידוע מדד מרכזי לאיזון הסוכרת), ירד ב- 0.75% לרמה כמעט תקינה של 7.1% .

לצד התלהבותם הרבה של החוקרים ושל רופאים שבפניהם הוצג המחקר, מציינים ומזהירים החוקרים כי אמנם מדובר רק במחקר קטן וראשוני, ולפני שהופכים את הטיפול בתכשיר ליישים ומעשי יש לוודא שהתוצאות המצויינות של המחקר הזה יחזרו על עצמם במספרי חולים גדולים יותר.

מחקר נוסף שהוצג בכנס הראה כי topiramate סייע בהפחתת משקל של חולים סוכרתיים סוג 2. המחקר שעקב אחר 300 חולים מצא כי הקבוצה שהשתמשה ב- topiramate (במינונים של 92 או 192 מ”ג ליום) הפחיתה במהלך 44 שבועות המחקר בין 15% ל- 16% ממשקלם, לעומת 9% בלבד בקבוצת הפלצבו.

מעבר לכך, השמירה על רמות המשקל הנמוכות הושגה בקרב למעלה מ-70% של קבוצת ה-topiramate לעומת 30% בלבד בקבוצת הפלצבו. יש לציין שתוצאות הפחתה ושמירה על משקל של ה- topiramate הן לפחות, אם לא אפקטיביות יותר , מאשר של התכשירים המוכרים להפחתת משקל.

עם זאת, שיעור תופעות הלואי היה גבוה יחסית (parathesia – 59% ,fatigue – 24% ), ונראה שיהיה מקום לבחון את התוצאות במינונים נמוכים יותר של התרופה.

למען הגילוי הנאות יש להוסיף כי המחקרים מומנו על ידי חברת Johnson & Johnson יצרנית התכשיר.

כאמור, המחקרים הוצגו ב: ADA 63rd Scientific Sessions: Abstract 66, presented June 13, 2003; poster 1702, presented

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה