פסיכיאטריה

האם תרופות נגד אפילפסיה עלולות לגרום למומים בעובר?

תרופות נוגדות אפילפסיה עלולות לגרום למומים חמורים בצאצאים של נשים אפילפטיות , כך ע”פ מחקר פיני שפורסם ב – Neurology  .  לפי הערכות , בין 0.5 אחוז לאחוז מהנשים סובלות מאפילפסיה , ובערך 80% מהן צורכות תרופות נגד אפילפסיה – AED’s. ההשפעה של תרופות אלו על הסיכון לפגמים מולדים בצאצאים עדיין לא נבדק לחלוטין.

במחקר, שנמשך על 18 שנים ,עקבו החוקרים אחר 970 נשים עם אפילפסיה. הם השוו את שיעורי המומים החמורים ,שהוגדרו כקטלניים , כאלו שיגרמו לנכות או כאלו שמצריכים ניתוח , בקרב 740 העוברים שהיו חשופים לתרופות – ה-AED’s – anti epileptic drugs בשלבים המוקדמים להריון ובקרב 239 העוברים שלא נחשפו לתרופות. רמות של AED אצל האם וריכוז של serum folate נמדדו בתום השליש הראשון.

החוקרים דיווחו על 28 מקרים של מומים חמורים בעוברים ,המהווים כ-4% מבין העוברים שנחשפו ל-AED’s, לעומת 2 מקרים , המהווים פחות מ-1% מתוך העוברים שלא נחשפו לתרופות.   בניתוח מתקדם יותר של הפרטים התברר שמומים נקשרו בצורה בלתי תלויה עם התרופות carbamazepine,  valproate  ו oxcarbazepine. ריכוז נמוך של serum folate נקשר אף הוא למומים חמורים.

החוקרים סיכמו כי המחקר מדגיש את תפקיד ה-AED’s בהתפתחות מומים חמורים בעוברים . הם הוסיפו כי מאחר שריכוז נמוך של serum folate מהווה אף הוא גורם סיכון , נשים אלו צריכות לשקול לקיחת חומצה פולית כתוסף מזון.

“על נשים עם אפילפסיה להתייעץ קודם לכניסתן להריון עם רופאים על מנת שיוכלו לייצב אותן עם תרופות נוגדות אפילפסיה שיתאימו למניעת התקפים במהלך ההריון ויצמצמו כמה שיותר את הפגיעה בעובר. על רופאים המטפלים בנשים עם אפילפסיה בהריון לבדוק אותן בהתאם למקרה ולהתאים תרופות, ולא לחדש מרשמים בלבד” , מסר יו”ר ועדת הפעולה לאפילפסיה באנגליה. 
לכתבה המלאה באתר Health News– יתכן ותדרש הרשמה ,ללא תשלום

לתקציר באתר Drug Info Zone

Neurology 2003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה