פסיכיאטריה

האם שתיית מרובה של קפה משפרת יכולות קוגניטיביות אצל נשים מבוגרות ?


נשים מבוגרות, אשר שותות קפה באופן קבוע במהלך חייהן מגלות יכולות קוגניטיביות טובות יותר, מאשר בנות גילם, שצורכות פחות קפה ולעיתים פחות תכופות, כך מגלה מחקר אמריקאי חדש.

“עובדה, שקופאין מפחית ירידה שכלית הקשורה לגיל, בהחלט מתקבלת על הדעת מבחינה ביולוגית ונוירופיזיולוגית”, טועננים מרילין ג’ונסון-קוזלוב וחב’ מפקולטה לרפואת-משפחה ורפואה מניעתית של אוניברסיטת קליפורניה בסאן-דיאגו, אשר ערכו מחקר זה.

באמצעות 12 מבחנים קוגניטיבים ידועים ומקובלים, חוקרים בדקו יכולות שכליות של 890 נשים ו-638 גברים בגיל הממוצע של 73 שנה, המתגוררים באופן עצמאי בקהילה. צריכת קפה דורגה מספל אחת לחודש לפחות עד למינון קפה מירבי של 5 כוסות ליום.

בעיקרון גילו החוקרים שנשים אשר צרכו כמויות קפה גדולות יותר באופן קבוע במהלך חייהן, גילו ביצועים עדיפים משמעותית בשישה מבחנים קוגניטיביים, כולל שיחזור רשימת מילים וצורות גיאומטריות במבחנים של 30 דקות.

הקשר בין תפקוד קוגניטיבי וצריכת קפה נשמר גם לאחר התאמת הנתונים בהתחשב בגורמים חשובים נוספים , כגון: גיל, השכלה, ושימוש באסטרוגנים אצל נשים (יש לציין כי בשנים האחרונות גוברות ומצטברות העדויות והדווחים לגבי יכולת הורמונים נשיים לשפר זיכרון- א.ר).

כדי לסכם דיווח אופטימי זה, ברצוני להדגיש כי שתייה מרובה של קפה היתה קשורה למצוינות רק בחלק מהמבחנים הקוגניטיביים, ולכן יש להסיק כי השפעת הקופאין על תפקודים קוגניטיביים אינה בהכרח כוללנית אלא סלקטיבית לגבי יכולות מסוימות בלבד. בנוסף, לא נמצא קשר בין שתית קפה ותפקודים קוגניטיביים אצל גברים, עובדה שהחוקרים מסבירים על בסיס הבדלים הפרמקודינמיים ורגישות שונה לקופאין בקרב נשים וגברים.

הערת העורך:

כפי שאתם יודעים היטב, וכפי שזה מקובל למדי בארץ, לפחות לעת עתה יש מיתאם בין צריכת קפה גבוהה לעישון. לכן יש מקום אולי לבחון גם את השפעת עישון (כלומר, צריכת ניקוטין גבוהה), כגורם משמעותי ולעתים טיפולי (ראה REF נוסף), על הקוגניציה? יש להניח (ואולי לבדוק בהמשך ?) שחלק מהתוצאת וההבדלים ניתן אולי לשייך גם להשפעות גומלין של ניקוטין וקופאין על ותפקודים קוגניטיביים.

והערה נוספת כידוע לנו צריכה מופרזת של קופאין עלולה לגרום גם לנזקים, (שלא לדבר על עישון), ולכן אין בודאי לראות בתוצאות מחקר זה המלצה לצריכה מופרזת של קפה.

מקור:

Levin ED, Rezvani AH. Development of nicotinic drug therapy for cognitive disorders. Eur J Pharmacol 2000 Mar 30;393(1-3):141-6

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה