רפואה פיזיקלית ושיקום

מאמר של חוקרי מרכז שניידר בנושא מצבם של הילדים והנשים שחזרו משבי חמאס פורסם ב-“Acta Paediatrica”

על פי החוקרים, הממצאים המשמעותיים שנצפו בהגעת השבים לבית החולים כללו: ירידה משמעותית במשקל, טראומה פסיכולוגית וסיבוכים של היגיינה ירודה ושל פציעות מרסיסים בעת המתקפה. כמו כן בדיקות מעבדה בדם ובצואה היו חיוביות למזהמים שונים. החוקרת ד"ר נועה זיו: "ההיבטים המטרידים ביותר שחווינו כצוות רפואי בקרב השבים הם אלו הנפשיים. יש צורך במעקב ארוך טווח כדי להבין את ההשלכות הרפואיות והפסיכולוגיות של השבי".
בתמונת הכותרת, המחלקה בשניידר. קרדיט: דוברות מרכז שניידר

 

לאחר מתקפת הטרור של חמאס בשבעה באוקטובר, נלקחו בשבי 250 ישראלים, מתוכם  115 נשים, גברים וילדים עדיין נמצאים בשבי. במהלך חודשים נובמבר-דצמבר 2023, במסגרת הסכם הפסקת האש ולאחר כ-50 ימים בשבי החמאס, שוחררו כ-80 ישראלים ואזרחים זרים. מתוכם, סך הכל 26 שבים: 19 ילדים מגילאי שנתיים וחצי עד 18, שש אימהות וסבתא אחת, טופלו במחלקת השבים של מרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, מיד עם שובם ארצה.

במסגרת מחלקה זו טופלו רוב הילדים שחזרו ארצה משבי חמאס. חלקם שהו במחלקה ימים ספורים וחלקם מספר שבועות, זאת על פי רצונם ובקשתם. במהלך שהותם במחלקת השבים בשניידר נפגשו השבים עם בני משפחותיהם, עם אנשי צבא וצוות רב תחומי, שקשר את נפשו בשלהם, עטף אותם במעטפת רפואית, סיעודית ופסיכו-סוציאלית, והעניק להם תחושה של בית, חופש, ביטחון, אמון ואהבה בכל דרך אפשרית.

מחקר זה שמתפרסם כעת בכתב העת המדעי הבינלאומי “Acta Paediatrica” הינו המחקר הראשון אשר מתאר את הממצאים הגופניים וההתנהגותיים בילדים ואמהותיהם בתקופה המיידית שלאחר שבי. את המחקר ביצע צוות רפואי ממרכז שניידר שלקח חלק בטיפולם של השבים. על פי החוקרים, הממצאים המשמעותיים שנצפו בהגעת השבים לבית החולים כללו: ירידה משמעותית במשקל, טראומה פסיכולוגית וסיבוכים של היגיינה ירודה ושל פציעות מרסיסים בעת המתקפה. בדיקות מעבדה בדם ובצואה היו חיוביות למזהמים שונים, אך לרוב ללא קליניקה משמעותית.

לדברי החוקרת ד”ר נועה זיו, רופאה בכירה במחלקת השבים: “הממצאים שתוארו במחקר הינם מגוונים ודורשים התייחסות של צוות מולטי-דיספלינרי. חשוב לזכור כי מדובר בממצאים אשר נוגעים לתקופה המיידית שלאחר השבי, ואינם מקיפים את המעקב הנדרש ואת ההשלכות לאורך זמן. ניתן לומר שההיבטים המטרידים ביותר שחווינו כצוות רפואי בקרב השבים הם אלו הנפשיים. ראינו בעיקר עצבות גדולה וטראומה פסיכולוגית. על אף השמחה הגדולה וההקלה העצומה שבשיחרור, השבים חוו קשיים משמעותיים במהלך המתקפה והשבי, ורבים מהם היו עדים לזוועות כגון רצח וחטיפת יקיריהם. יש צורך במעקב ארוך טווח כדי להבין את ההשלכות הרפואיות והפסיכולוגיות של השבי.  אנו תקווה שאיש לא ייעשה שימוש במידע שנאסף במאמר זה.  ילדים אינם צריכים להתמודד עם דברים מהסוג הזה, גם לא בסיוטים הכי גדולים שלהם.  אנו מתפללים לשובם של יתר החטופים ומקווים שתהיה לנו ההזדמנות לפתוח את מחלקת השבים שלנו פעם נוספת”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה