רפואה פיזיקלית ושיקום

אבלציה באמצעות גלי מיקרו מפחיתה כאב ומוגבלות בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד (Rheumatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אבלציה באמצעות גלי מיקרו (או Microwave Ablation) מפחית היפרטרופיה סינוביאלית, את מספר התקפי דלקת מפרק יחיד וצורך בשאיבה תוך-מפרקית בחולים עם הישנות דלקת מפרק יחיד, עם שיפור משמעותי של מדדי כאב ומוגבלות תפקודית.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של אבלציה באמצעות גלי מיקרו כטיפול משלים בחולים עם מגוון מחלות ריאומטיות והישנות דלקת מפרק יחיד עמידה לטיפול תרופתי.

מדגם המחקר כלל 24 מפרקי ברכיים של 22 חולים (10 נשים, 12 גברים; גיל חציוני של 37 שנים) עם הישנות דלקת מפרק יחיד.

אבלציה באמצעות גלי מיקרו בוצעה עד להופעת מיקרו-בועות כעדות לנמק. החולים השלימו מעקב קליני והדמייתי לאחר שבועיים ולאחר חודש, שלושה חודשים, שישה חודשים ושנה בעקבות הפרוצדורה. המעקב הקליני כלל ניטור אחר הפוגה או הישנות של דלקת מפרק יחיד וכל סיבוך.

מהנתונים עולה כי אבלציה באמצעות גלי מיקרו הפחיתה משמעותית את מספר שאיבות תוך-מפרקיות מ-129 פרוצדורות בששת החודשים שקדמו לאבלציה (144 חודשים סך הכול) ל-7 פרוצדורות בלבד ב-226 החודשים שלאחר האבלציה (p<0.001).

עוד דווח על הטבה משמעותית במוגבלות תפקודית ומדדי כאב לאחר אבלציה באמצעות גלי מיקרו, עם חציון מדדים שצנח מ-9 ל-1 (p<0.0001 בשני המקרים). לא תועדו סיבוכים במהלך הפרוצדורה או המעקב, עדות לבטיחות פרוצדורת אבלציה באמצעות גלי מיקרו. ממצאי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית הצביעו על נסיגה משמעותית של היפרטרופיה סינוביאלית שישה חודשים לאחר אבלציה באמצעות גלי מיקרו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפחתת נפח היפרטרופיה סינוביאלית באמצעות אבלציה באמצעות גלי מיקרו מאפשרת להימנע מטיפולים סיסטמיים יותר או גישות פולשניות יותר ולחסוך את תופעות הלוואי של התערבויות אלו.

Rheumatology, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה