רוקחות-פרמקולוגיה

ההשפעה של עודף-משקל והשמנת-יתר על התגובה למעכבי TNF ומהלך המחלה בילדים עם מחלת מעי דלקתית (Inflamm Bowel Dis)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Inflammatory Bowel Diseases עולה כי בילדים מחלת מעי דלקתית ועודף-משקל או השמנת-יתר אין סיכון מוגבר לאובדן תגובה לטיפול במעכבי TNF או להישנות התלקחות בשנה הראשונה לאחר התחלת הטיפול התרופתי, אך שיעורי התלקחות המחלה היו גבוהים יותר בתום תקופת המעקב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של עודף-משקל או השמנת-יתר בעת התחלת טיפול במעכבי TNF על התגובה לטיפול ושיעורי ההתלקחות בילדים עם מחלת מעי דלקתית.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 22 מרכזים לטיפול במחלת מעי דלקתית ב-14 מדינות. המחקר כלל ילדים עם אבחנה של מחלת מעי דלקתית אשר החלו טיפול במעכבי TNF והחוקרים השלימו השוואה בין אלו עם עודף-משקל/השמנת-יתר לעומת ילדים במשקל תקין/תת-תזונה.

מדגם המחקר כלל 637 ילידם (58% בנים, גיל ממוצע של 11.5 שנים); מהם 140 (22%) עם עודף-משקל/השמנת-יתר ו-497 (78%) עם מדד מסת גוף של עד סטיית תקן אחת.

לאורך תקופת מעקב ממוצעת של 141 שבועות לא תועדו הבדלים בשיעורי אובדן תגובה לטיפול במעכבי TNF בין אלו עם עודף-משקל/השמנת-יתר ואלו עם משקל תקין/תת-משקל. עם זאת, בילדים עם עודף-משקל/השמנת-יתר שיעורי העלאות מינוני טיפול תרופתי היו גבוהים יותר, בהשוואה לביקורות.

מין זכר והעדר טיפול נלווה בתכשירים אימונו-מודולטורים בעת התחלת טיפול במעכבי TNF זוהו כגורמי סיכון שנקשרו עם אובדן תגובה לטיפול. לא תועדו הבדלים בשיעורי התלקחות בשנה הראשונה לאחר התחלת טיפול במעכבי TNF; עם זאת, בתום המעקב, שיעורי ההתלקחות היו גבוהים יותר משמעותית באלו עם עודף-משקל/השמנת-יתר לעומת הביקורות (64% לעומת 44%, בהתאמה, p<0.001).

מניתוח חד-משתני ורב-משתני עלה כי עודף-משקל/השמנת-יתר, אבחנה של קוליטיס כיבית, או מין זכר, הינם גורמים המלווים בסיכון גבוה יותר להתלקחות מחלת המעי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי עודף-משקל/השמנת-יתר אינם מעלים את הסיכון לאובדן תגובה לטיפול במעכב TNF. שיעורי ההישנות במהלך השנה הראשונה לאחר התחלת הטיפול במעכב TNF לא היו גבוהים יותר, אך הסיכון להישנות היה גבוה יותר בתום המעקב.

Inflamm Bowel Dis, Jul 31, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה