רוקחות-פרמקולוגיה

ה-FDA אישר את זריקת פראלואנט (Praluent, אלירוקומאב) לטיפול ב-LDL כולסטרול (הודעת סאנופי ורג’נרון)

כולסטרול עורק

מעכב ה-PCSK9 הראשון שאושר בארה”ב,
לטיפול ברמות גבוהות של
LDL כולסטרול במטופלים בוגרים


מוקדם יותר המליצה הועדה למוצרים רפואיים
לשימוש בבני אדם (CHMP) של סוכנות הרפואה האירופאית (EMA) על אישור השיווק של פראלואנט לשימוש בחולים בוגרים מסוימים עם היפרכולסטרולמיה.

פראלואנט זמינה למטופלים בארה”ב כבר השבוע

התרופה תוגש לרישום גם בישראל בזמן הקרוב


סאנופי ורג’נרון הודיעו על כך שרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) אישרה את זריקת פראלואנט (Praluent, אלירוקומאב), הטיפול הראשון בדור חדש של תרופות המוכרות בשם מעכבי  PCSK9 (proprotein convertase subtilisin/kexin type 9) אשר קיבל את אישור ה-FDA.

החברות עוד עדכנו כי הועדה למוצרים רפואיים לשימוש בבני אדם (CHMP) של סוכנות הרפואה האירופאית (EMA) המליצה על אישור השיווק של פראלואנט לשימוש בחולים בוגרים מסוימים עם היפרכולסטרולמיה. הנציבות האירופאית (EC) צפויה לקבל החלטה סופית לאישור הבקשה לשיווק פראלואנט באיחוד האירופי בספטמבר 2015.

יו”ר החברה לחקר טיפול ומניעת טרשת עורקים, פרופ’ הילה קנובלר,  מנהלת היחידה לסוכרת ומחלות מטבוליות, מרכז רפואי קפלן:

פראלואנט היא התרופה הראשונה שמאושרת ע”י ה FDA מקרב דור חדש של תרופות להורדת כולסטרול מסוג נוגדנים חד שבטיים, המחוללות את המהפכה הגדולה ביותר בטיפול בהיפרכולסטרולמיה מאז המצאת הסטטינים. הטיפולים הנמצאים כיום בשימוש אינם מספיקים עבור חלק מהחולים בכדי להגיע לרמות הכולסטרול המומלצות עבורם. חולים אלה נמצאים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, ובכללם אנשים בעלי היפרכולסטרולמיה משפחתית (FH) שיש להם סיכון מוגבר עד פי 20 יותר מיתר האוכלוסייה ללקות בהתקפי לב בגיל צעיר.  במסגרת תכנית המחקרים הקליניים ODYSSEY פראלואנט הראתה תוצאות של הורדה משמעותית ביותר ברמות LDL  של כ-50%  בקרב קבוצות חולים שונות, ביניהן חולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם שלא הצליחו להגיע עם הטיפול הסטנדרטי לרמות הכולסטרול המומלצות עבורם. פראלואנט מביאה בשורה ותקווה לחולים אלו ומהווה כלי חדשני ויעיל ביותר בארסנל הטיפולי להפחתת רמות כולסטרול LDL

פראלואנט אושרה ע”י FDA בנוסף לדיאטה ולטיפול במינון המקסימלי הנסבל בסטטינים עבור בוגרים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית הטרוזיגוטית או מחלת לב וכלי דם טרשתית קלינית (ASCVD), אשר זקוקים להפחתה נוספת של רמות כולסטרול LDL.

פראלואנט הינו מעכב ה-PCSK9 הראשון והיחיד המאושר בארה”ב וזמין בשני מינונים שונים (75 מ”ג ו150 מ”ג). שני המינונים של פראלואנט ניתנים כזריקה בודדת של 1 מיליליטר, במזרק מוכן להזרקה עצמית פעם בשבועיים.

בתכנית המחקר הקליני, שני המינונים של פראלואנט הוכיחו ירידה משמעותית ברמות ה-LDL במגוון מטופלים שלא הצליחו להוריד את רמות הכולסטרול LDL שלהם כראוי באמצעות טיפול סטנדרטי בלבד. מרבית המטופלים השיגו את יעדי הכולסטרול LDL עם המינון של ה-75 מ”ג, כתוספת למינון המקסימלי הנסבל של סטטינים, עם פרופיל בטיחותי מקובל.

מטופלים רבים בארה”ב ובעולם מתמודדים עם האתגר של השגת רמות הכולסטרול LDL המומלצות עבורם, על אף היותם מטופלים בטיפול הסטנדרטי הכולל סטטינים. מדובר במיליוני מטופלים , עם צורה תורשתית של כולסטרול LDL גבוה, הידוע כהיפרכולסטרלמיה משפחתית הטרוזיגוטית וכאלה עם מחלת לב וכלי דם טרשתית קלינית (ASCVD) המוגדרת כהצטברות של כולסטרול בעורקים (פלאק ) העלולה להוביל לזרימת דם מופחתת ולמספר מצבים הכוללים התקף לב, שבץ מוחי, כאבים בחזה (תעוקת חזה יציבה ובלתי יציבה), התקף איסכמי חולף, צורך בחידוש אספקת הדם ומחלת כלי דם היקפית.

ד”ר רונן דורסט, קרדיולוג בכיר, מערך הלב, בית החולים הדסה:“בישראל,  אחוז משמעותי מהאוכלוסייה מעל גיל 45  סובלת מעודף שומנים בדם ואינו מצליח לאזנם בטיפולים הקיימים או שאינו מטופל כלל. חולים אלה נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות לב וכלי דם ורבים מהם אינם מצליחים להגיע לרמות הכולסטרול המומלצות עבורם.  פראלואנט מהווה פריצת דרך משום שהיא עובדת על מנגנון אחר מהתרופות שהיו זמינות עד היום ויכולה להוריד באופן משמעותי את רמות הכולסטרול של חולים אלו, גם אם הם מטופלים בתרופות אחרות.”

אישור פראלואנט מתבסס על נתונים מתכנית מחקר מרכזית, ה- ODYSSEY בפאזה השלישית, אשר הוכיחה תוצאות עקביות, חיוביות בהשוואה לפלצבו ואשר כללה טיפול סטנדרטי. במחקר ה-ODYSSEY LONG TERM שבחן טיפול בפראלואנט במינון של 150 מ”ג פעם בשבועיים, פראלואנט הפחיתה את רמות הכולסטרול LDL ב-58% בהשוואה לפלצבו בשבוע 24, כאשר ניתנה כתוספת לטיפול הסטנדרטי הכולל טיפול במינון המקסימלי הנסבל בסטטינים. במחקר ה-ODYSSEY COMBO I, פראלואנט שניתנה במינון 75 מ”ג פעם בשבועיים כתוספת לסטטינים הפחיתה את רמות ה-LDL כולסטרול ב-45% נוספים בהשוואה לפלצבו בשבוע 12. בשבוע 24 באותו המחקר, הפחיתה פראלואנט את רמות ה-LDL כולסטרול ב-44% נוספים בהשוואה לפלצבו.

במחקר זה, במידה והיה צורך בהפחתה נוספת של רמות LDL כולסטרול בהתבסס על קריטריונים שהוגדרו מראש בשבוע השמיני, נעשתה טיטרציה ל-150 מ”ג בשבוע 12 עד לתום תקופת המחקר. 83% מהמטופלים נשארו במינון הראשוני של 75 מ”ג.


מבחינת תופעות לוואי, פראלואנט נסבלת היטב עם פרופיל בטיחותי מקובל. תופעות מקומיות באזור ההזרקה כוללות אדמומיות, גרד, נפיחות, כאב או רגישות היו הנפוצות ביותר (7.2% עם פראלואנט בהשוואה ל-5.1% עם פלצבו) והביאו לשיעור נמוך של הפסקת הטיפול שהיה דומה לפלצבו (0.2% עם פראלואנט בהשוואה ל-0.4% עם פלצבו).

תכנית ה-ODYSSEY

תכנית ה-ODYSSEY בפאזה השלישית היא אחת מתכניות המחקר הקליני המקיפות ביותר שנערכו אי פעם לטיפול בהורדת כולסטרול LDL. התכנית כוללת 14 מחקרי פאזה שלישית בעולם, בהם משתתפים למעלה מ-23,500 מטופלים. תוצא היעילות העיקרי בכל המחקרים היה ממוצע הירידה באחוזים של רמות LDL כולסטרול מתחילת המחקרעד שבוע 24 בהשוואה לפלצבו (כתוספת לטיפול במינון המקסימלי הנסבל בסטטינים). כל המחקרים שהושלמו השיגו את היעד העיקרי שלהם.
שיעור גבוה משמעותית של מטופלים הגיע לרמות כולסטרול
LDL הנמוך מ-70 מ”ג/דל בקבוצת הפראלואנט בהשוואה לפלצבו הן בשבוע 12 והן בשבוע 24. מחקר ה-ODYSSEY OUTCOMES הנמשך עדיין יעריך את היתרונות הקרדיווסקולריים של פראלואנט בכ-18,000 חולים לערך.

להודעת סאנופי ורג’נרון  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה