doxazosin בר השוואה לביו-פידבק במקרים של בעיות בריקון השלפוחית בילדים

תוצאותיו של מחקר אקראי קטן מאשרות את יעילותו של טיפול בחסמי אלפא כתחליף לטיפול באמצעות ביו-פידבק בילדים הסובלים מבעיות בריקון שלפוחית השתן ומהפרעות עצירת שתן.

יתר על כן, מדווח אחד החוקרים, ד”ר Selcuk, כי שילוב הטיפול בביו-פידבק עם חסמי אלפא נמצא יעיל בילדים הסובלים מעודף שתן שאריתי לאחר ריקון השלפוחית (PVR) לאחר טיפול בביו-פידבק או בחסמי אלפא בלבד.

ד”ר Selcuk הציג את התוצאות במהלך מפגש בנושא אורולגיה שנערך במסגרת הכנס הלאומי של ה-American Academy of Pediatrics (ה-AAP).

למחקר נרשמו 28 נבדקים (13 בנים ו-15 בנות) שגילם הממוצע היה 6.25 שנים. כל החולים סבלו מהפרעות בריקון השלפוחית שכללו אי שליטה במתן שתן, דחיפות במתן שתן וזיהומים של דרכי השתם ללא אטיולוגיה אנטומית או נוירולוגית. בכל החולים נמצאה עליה ב-PVR.

16 חולים נבחרו באקראי לקבלת טיפול באמצעות ביו-פידבק ו-12 לקבלת טיפול יומי ב-doxazosin (שניים קיבלו 1.5 מ”ג, 4 קיבלו 1 מ”ג, וששה קיבלו 0.6 מ”ג). החציון בקבוצת הביו-פידבק עמד על 10 מפגשי טיפול. שתי הקבוצות טופלו גם באמצעות ריקון מתוזמן. בתחילת הניסוי היה ערך ה-PVR הממוצע 54 מ”ל בקבוצת הביו-פידבק ו-64 מ”ל בקבוצת חסמי האלפא. שתי הקבוצות טופלו במהלך 3 חודשים ואז הוערכו הנבדקים שנית ונבדקו אפיזודות אי-השליטה, זיהומי דרכי השתן, תוצאות ה-PVR ושביעות הרצון בקרב ההורים.

לאחר 3 חודשים, נמצאו ירידות משמעותית בערך ה-PVR הממוצע ביחס לתוצאות בתחילת הניסוי בשתי קבוצות הטיפול: 12 מ”ל בקבוצת הביו-פידבק (P < .05) ו-17 מ”ל בקבוצת חסמי האלפא (P < .05). תוצאות הסקר שנערך בקרב ההורים מעידות כי שביעות הרצון היתה גבוהה יותר בקבוצת חסמי האלפא בהשוואה לקבות הביו-פידבק.

ארבעה  ילדים בקבוצת הביו-פידבק ושניים בקבוצת חסמי האלפא לא הגיבו לטיפול. ד”ר Selcuk מסביר כי בילדים אלה התחילו במתן טיפול משולב ב-0.5 מ”ג doxazosin ובביו-פידבק למשך 4 שבועות. הילדים קיבלו 6 מפגשי ביופידבק בממוצע והטיפול המשולב נמצא יעיל בחמישה מתוך ששת הילדים.

אורולוג אחר שהשתתף בכינוס, ד”ר Nugyen אומר בראיון כי התוצאות מאמתות מה שכבר נעשה על-ידי אורולוגים רבים בפועל, אך הוא הוסיף כי הוא מעדיף לנסות שילוב של חסם אלפא יחד עם מתן ייעוץ להורה ולילד על פני מתן טיפול באמצעות ביו-פידבק. לטענתו הייעוץ פחות מעיק ופחות יקר מטיפול בביו-פידבק והוא עשוי להיות מועיל מאוד.

רופא אחר, ד”ר Teague, מסביר כי המחקר מעיד שחסמי אלפא יכולים לשמש כטיפול הבחירה אך הוא מוסיף כי לא נמצא בו מידע נוסף אודות זמן השימוש וזמן הפסקת הטיפול בחסמי האלפא.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה