ילדים

מחסור שינה בילדות מלווה בעליה בסיכון לפסיכוזה בבגרות מוקדמת (JAMA Psychiatry)

בקרב ילדים עם משך שינה קצר יותר בילדות תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות הפרעה פסיכוטית ואירוע פסיכוטי בבגרות מוקדמת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעיות שינה נפוצות מאוד בקרב ילדים בתקופות שונות לאורך תקופת ההתבגרות שלהם, אך חשוב גם להבין באילו מקרים יש לפנות לקבלת עזרה רפואית. מחקרים קודמים בנושא בחנו רק את ההשפעות קצרות הטווח של שינה על הסיכון לפסיכוזה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הנתונים אודות 12,394 ילדים (50.5% בנות) ו-3,962 מבוגרים צעירים (61.3% נשים) שלקחו חלק במחקר Avon Longitudinal Study of Parents and Children.

נתונים אודות משך שינת לילה נאספו במספר נקודות זמן בין גילאי 6 חודשים עד 7 שנים, כאשר הפרעת פסיכוזה ואירוע פסיכוטי נבחנו בגיל 24 שנים. החוקרים גם בחנו אם לדלקת עשויה להיות השפעה על הקשר בין משך שינה קצר ופסיכוזה, בעקבות מחקר קודם שהעיד על השפעה אפשרית. לצורך כך, הם בחנו את רמות IL-6 ו-CRP בדם.

מהנתונים עולה כי בילדים עם משך שינה קצר באופן עקבי תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להפרעה פסיכוטית (יחס סיכויים של 2.5, רווח בר-סמך 95% של 1.51-4.15) וסיכון גבוה כמעט פי ארבע לאירוע פסיכוטי בגיל 24 שנים (יחס סיכויים של 3.64, רווח בר-סמך 95% של 2.23-5.95).

החוקרים מדווחים כי רמות גבוהות יותר של IL-6 בגיל 9 שנים תיווכו באופן חלקי את הקשר בין משך שינה קצר ובין הסיכון לפסיכוזה.  עם זאת, הם מודעים למגבלות המחקר וקוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את החשיבות של דלקת כגורם מתווך אפשרי בקשר בין משך שינה קצר ובין הסיכון לפסיכוזה.

JAMA Psychiatry, May 8, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה