ילדים

חוסן נפשי ושבריריות: ההשפעה של פגות קיצונית על ההורים ובני המשפחה (Archives of Disease in Childhood) -והערות ד”ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה

במאמר שפורסם בכתב העת Archives of Disease in Childhood: Fetal and Neonatal Edition עולה כי לפגות קיצונית השפעות חיוביות ושליליות על ההורים וזאת ללא תלות במוגבלות התפקודית של היילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תינוקות שנולדו בשלב מוקדם מאוד של ההיריון (פגות קיצונית) מצויים בסיכון משמעותי לליקוי נוירו-התפתחותי. מאחר ובספרות הרפואית אין מידע רב אודות ההשפעה של פגות על בני המשפחה, מטרתם כעת הייתה לבחון את נקודת המבט של ההורים בכל הנוגע להשפעה של פגות עליהם ועל בני המשפחה האחרים.

לאורך שנה אחת, הורים לילדים שנולדו לפני 29 שבועות הריון והיו בגילאי 18 חודשים עד 7 שנים שהגיעו לביקורי מעקב הוזמנו להשתתף במחקר. הם התבקשו לסווג את ההשפעה של פגות על חייהם וחיי בני המשפחה שלהם כהשפעה חיובית ו/או שלילית ולתאר את ההשפעות במילים שלהם. החוקרים השלימו ניתוח תמטי ע”י צוות רב-מקצועי, כולל הורים וניתוח סטטיסטי הושלם להשוואת התגובות של ההורים.

מדגם המחקר כלל 248 הורים (98% שיעורי השתתפות), רובם (74%) דיווחו כי ללידה המוקדמת של ילדיהם הייתה השפעה חיובית ושלילית על חייהם או חיי בני המשפחה שלהם, כאשר 18% דיווחו רק על השפעות חיוביות של הפגות ו-8% דיווחו על השפעות שליליות בלבד של פגות.  מניתוח הנתונים לא עלתה קורלציה בין תחושות ההורים ובין גיל ההיריון, נזק מוחי, או דרגת ליקוי נוירו-התפתחותי.

ההשפעות החיוביות שדווחו כללו שיפור נקודת המבט על החיים, דוגמת הכרת תודה והשקפת עולם (48%), מערכת יחסים הדוקה יותר בין בני המשפחה (31%) והמתנה של ילד (28%). ההשלכות השליליות כללו פחד ודחק (42%), אובדן יציבות עקב שבריריות רפואית (35%) וחשש מפני בעיות התפתחות של הילד בעתיד (18%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהערכות ההשפעות של פגות על ההורים, כפי שעולה מניתוח הדיווחים שלהם, עולה כי הורים מדווחים על השפעות חיוביות ושליליות של פגות קיצונית, זאת ללא תלות במוגבלות של הילד. הם קוראים לקחת בחשבון את השקפות העולם המתוארות במחקרים בתחום נאונטולוגיה, טיפול רפואי והדרכת מטפלים.

Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed, Nov 2023

 

הערות עורך מדור נאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקר זה מוצא כי לפגות קיצונית ישנה השפעה חיובית ושלילית על ההורים. מניסיוני, סוג ההשפעה תלוי רבות במבנה האישיות של ההורים, איכות הקשר בין ההורים לפני לידת הפג ובתמיכה שמעניק צוות הפגייה להורים שחווים את לידת הפג. ישנם מחקרים רבים שמצאו שמאורע משמעותי (במקרה זה לידת פג) יכול להביא לצמיחה או לדכאון בתלות בגורמי האישיות של כל אחד ובתמיכה של סביבתו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מהו מדד חומציות סף בדם טבורי בו מומלץ ניטור אינטנסיבי? (JAMA Netw Open)

    מהו מדד חומציות סף בדם טבורי בו מומלץ ניטור אינטנסיבי? (JAMA Netw Open)

    מדד חומציות בדם טבורי נמוך מ-7.2 עשוי להעיד על סיכון מוגבר לסיבוכים ביילוד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מאחר ועד כה הסברה הרווחת כי חמצת חמורה עלולה להתפתחות בנוכחות מדד חומציות נמוך מ-7.0, ממצאים המחקר תומכים בבחינה מחדש של ערך הסף בו נדרש ניטור אינטנסיבי אחר החולים. החוקרים […]

  • NHFOV כתמיכה נשימתית לאחר אקסטובציה בילודים (PLoS One)

    NHFOV כתמיכה נשימתית לאחר אקסטובציה בילודים (PLoS One)

    הנשמה לא פולשנית בתדר גבוה (NHFOV) מפחיתה את הצורך באינטובציה חוזרת ומפחיתה כישלון אקסטובציה בהשוואה לשיטות תמיכה אחרות, כך עולה מסקירה שיטתית ומטא-אנליזה שפורסמו ב-PLoS One. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    גורמים המנבאים תוצאות באם וביילוד לאחר לידה עם פרע כתפיים (Arch Gynecol Obstet)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics עולה כי מספר מאפיינים עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסיבוכים באם וביילוד במקרים של לידה עם פרע כתפיים, כולל קומה אימהית נמוכה, סוכרת טרם היריון, לידת ואקום ומאקרוזומיה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים רבים להערכת גורמי סיכון הקשורים עם תוצאות שליליות באם וביילוד […]

  • החשיבות של נוגדנים כנגד TPO בנשים הרות עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס (Arch Gynecol Obstet)

    החשיבות של נוגדנים כנגד TPO בנשים הרות עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס (Arch Gynecol Obstet)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Gynecology and Obstetrics עולה כי אין הבדל בתוצאות היריון בין נשים עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ונשים עם תפקודי תריס תקינים במהלך ההיריון, למעט שיעורים גבוהים יותר של אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים באלו עם ההפרעה בתפקודי התריס. באלו עם תת-פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ונוגדנים […]

  • השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ-5% מהמקרים של מוות פתאומי של תינוקות עשוי להיות קשור להשמנת-יתר אימהית. בארצות הברית מדווח בכל שנה על כ-3,500 מקרים של מוות פתאומי של תינוקות. לאחר מסעות פרסום בשנות ה-90 של המאה הקודמת שכללו המלצות על תנוחות שינה בטוחות […]

  • סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    סגירה פרוצדורלית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) בפגים: קווים מנחים (JPER)

    קווים מנחים חדשים מציעים כי סגירה טרנסקטטרית של Patent Ductus Arteriosus (PDA) עשויה להיות עדיפה על פני סגירה כירורגית בפגים עם פגות קיצונית הזקוקים להנשמה מלאכותית, כך פורסם ב-Journal of Perinatology. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    זיהומים מסכני-חיים נדירים בתינוקות שנולדו במועד עם שלפוחיות או פוסטולות (Pediatrics)

    בתינוקות שנולדו במועד וללא חום עם שלפוחיות או פוסטולות קיים סיכון נמוך מאוד לזיהומים מסכני-חיים לאחר שלילת אבחנה אפשרית של זיהום בנגיף HSV (או Herpes Simplex Virus), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות של תינוקות בגיל עד 60 ימים עבורם הוזמן ייעוץ רופא עור בשישה מרכזים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה