ילדים

מחקר חדש מצא כי התנהגות אובדנית עשויה להיות קשורה לתהליך דלקתי במוח (“הארץ”, European Neuropsychopharmacology)

suicidal suicide מחשבות דכאון התאבדות

כתבה שפורסמה הבוקר באתר “הארץ” עוסקת במחקר חדש שנערך בהשתתפות חוקרים אמריקאים, ישראלים ואחרים/ות ברחבי העולם, שזיהה שינויים במדדי דלקת אצל בעלי התנהגות אובדנית, ומציע קשר בין תהליכים דלקתיים במוח להתנהגות כזו. החוקרים מקווים שהממצאים יוכלו להציע אמצעי תומך לאבחון אובדנות באמצעות בדיקת דם.

לפי הכתבה, בישראל מתים למעלה מ-400 אנשים מדי שנה בהתאבדות, ובתי החולים מדווחים על כ-6500 נסיונות אובדניים בשנה. בעולם המספרים עומדים על כ-700 אלף בני אדם שמתו בהתאבדות ב-2019.  בכתבה מרואיין פרופ’ גיל זלצמן, ממובילי המחקר, מנהל המרכז לבריאות הנפש גהה ויו”ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות שאומר “בפסיכיאטריה יש לנו בעיה קשה – אין כמעט סמנים ביולוגיים. יש שאלונים, יש דיווח של המטופל עצמו ושל בני המשפחה שלו, אבל אין דרך ביולוגית למדוד סיכון מוגבר או לאבחן… ולכן במחקרים מהסוג הזה מושקעים הרבה מאוד משאבים כדי למצוא סימנים ביולוגיים שיאפשרו לזהות את רמת סיכון מבעוד מועד או לסייע באבחנה”.

המאמר, שכותרתו Immune-related biomarkers and suicidal behaviors: A meta-analysis פורסם במגזין European Neuropsychopharmacology מציע כי להתנהגות אובדנית עשויים להיות ביטויים ביולוגים הניתנים למדידה. מדןבר במטא-אנליזה בה החוקרים התמקדו במדדי ארבעה ביו-מרקרים מוכרים, CRP, IL-6, TNF-α ו-IL-1β בקרב אוכלוסיות שונות של אנשים עם התנהגות אובדנית מול אנשים ללא התנהגות כזו, בקבוצות של הסובלים מדכאון מג’ורי, מחלות נפש אחרות, ומול אנשים בריאים. בכתבה מצוין כי החוקרים מצאו נוכחות מוגברת של CRP אצל אנשים עם התנהגות אובדנית בהשוואה לקבוצות הבקרה; בנוסף, נמצאו מדדים גבוהים באופן מובהק של IL-6 בקבוצת הסובלים מהתנהגות אובדנית, בעוד ששני מדדי הדלקת האחרים לא הראו ממצאים חריגים.  החוקרים לא טוענים בוודאות שמקור הדלקת שגרמה לעליה במדדים הללו הוא במח, אך לדברי פרופ’ זצלמן, השערה כזו מבוססת על מחקרים בהם התגלתה דלקת שיוחסה למוח אצל סובלים מדיכאון, כמו גם המצאות של מדדי הדלקת בנוזל השדרה. לדבריו, ממצאי הנוכחות המובהקת של המדדים כפי שעולה ממחקר זה צריכים להיות מספיקים כדי לכלול את בדיקת ה-CRP גם בסטנדרט הרפואי לאבחון אובדנות.

לכתבתו של עידו אפרתי ב”הארץ” 

European Neuropsychopharmacolog: Volume 75, October 2023, Pages 15-30

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה