ילדים

המוגלובין מסוכרר מנבא סיכון לסוכרת בילדים ומתבגרים (Diabetes Care)

חוקרים מארצות הברית מדווחים במאמר חדש שפורסם במהדורת ינואר של כתב העת Diabetes Care כי ניתן לנבא את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ואת נוכחות קדם-סוכרת באמצעות בדיקות המוגלובין מסוכרר, בדיוק דומה לזה של בדיקות אחרות, פחות נוחות.

המחקר כלל 2,095 ילדים ללא סוכרת בגילאי 10-19 שנים בעת הגיוס למחקר, שהיו במעקב עד גיל 39 שנים, ו-2,005 מבוגרים בגילאי 20-39 שנים, שהיו במעקב עד גיל 59 שנים.

מבין הילדים והמתבגרים, 18.8% היו בעלי עודף-משקל ו-53.1% היו שמנים, בעוד שבמבוגרים השיעורים המקבילים עמדו על 19.1% ו-73.8%, בהתאמה.

שיעורי ההימצאות של קדם-סוכרת כפי שנקבע לפי המוגלובין מסוכרר של 5.7% ומעלה עמדו על 3.0% בילדים ומתבגרים ועל 8.4% במבוגרים, בעוד שלפי ריכוז סוכר בדם בצום של 100 מ”ג/ד”ל ומעלה, שיעור זה עמד על 9.2% מהילדים והמתבגרים ועל 21.1% מהמבוגרים. שיעורי הפרעה בסבילות לגלוקוז, כפי שנקבע לפי ריכוז סוכר שעתיים לאחר העמסת סוכר של 140 מ”ג/ד”ל ומעלה, עמדו על 8.1% בילדים ומתבגרים ועל 17.3% במבוגרים.

חציון הזמן עד לאבחנת סוכרת או הבדיקה האחרונה לפני התפתחות סוכרת עמד על 5.2 שנים בילדים ומתבגרים על 4.6 שנים במבוגרים. דפוסי היארעות סוכרת היו דומים בילדים ומתבגרים, אם כי השיעורים היו גבוהים יותר במבוגרים.

החוקרים מדווחים כי בילדים ומתבגרים ממין זכר בקטגוריית המוגלבוין מסוכרר הגבוהה ביותר (5.7-6.4%) בתחילת המחקר תועדה היארעות גבוהה פי ארבע של סוכרת במהלך המעקב, בהשוואה לאלו בקטגוריית המוגלובין מסוכרר הנמוכה (עד 5.3%). בילדות ומתבגרות בקטגוריית המוגלובין מסוכרר הגבוהה ביותר תועדה עליה של פי 7 בהיארעות סוכרת, בהשוואה לקטגוריה התחתונה.

בבנים, בנות וגברים, השטח מתחת לעקומת ה-ROC (Receiver Operating Curve) להמוגלובין מסוכרר לא היה שונה משמעותית מזה שתועד על ריכוז סוכר בדם בצום או ריכוז סוכר בדם שעתיים לאחר העמסת סוכר. בנשים, השטח מתחת לעקומה של ריכוז המוגלובין מסוכרר היה נמוך יותר בהשוואה לשעתיים לאחר העמסת סוכר (0.63 לעומת 0.70).

בקרב ילדים ומתבגרים שענו על המלצות ה-ADA לסקירה לסוכרת, ההיארעות המצטברת של סוכרת בתוך עשר שנים באלו עם ריכוז המוגלובין מסוכרר של 5.7% ומעלה עמדה על 78% לעומת 23% באלו עם ריכוז המוגלובין מסוכרר נמוך מ-5.7%, עם ערך מנבא חיובי של 78% וערך מנבא שלילי של 77%.

באשר לריכוז סוכר בצום של 100 מ”ג/ד”ל ומעלה, הערך המנבא החיובי עמד על 36% והערך המנבא השלילי עמד על 78%, בעוד שהערך המנבא החיובי והשלילי של ריכוז סוכר של 140 מ”ג/ד”ל שעתיים לאחר העמסת סוכר עמדו על 52% ו-80%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המוגלובין מסוכרר עשוי לשמש להערכת הסיכון לסוכרת בילדים או לזהות ילדים עם קדם-סוכרת באותה דרגת בטחון כמו ריכוז סוכר בדם בצום או שעתיים לאחר העמסת סוכר.

Diabetes Care. 2017;40:16-21

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה