ילדים

שמונה סימנים ספציפיים החוזים תמותה של חולי סרטן (Cancer)

חוקרים זיהו שמונה סימנים קליניים ספציפיים מאוד המנבאים תמותה בתוך שלושה חודשים של חולי סרטן. במאמר שפורסם במהלך חודש פברואר בכתב העת Cancer טוענים החוקרים כי הממצאים עשויים לסייע לבני משפחה ורופאים בקבלת החלטות בנוגע לטיפול להקלה על סבלם של החולים.

מהנתונים עולה כי מספר סימנים גופניים המזוהים לצד מיטת החולה עשויים לסייע בקביעה בבטחון כי מדובר בשלושת הימים האחרונים לחיי המטופל.

המחקר נערך ביחידות לטיפול פליאטיבי ב-M.D. Andersen בתקופה שבין אפריל ועד יולי 2010 ובבית החולים Barretos Cancer Hospital בברזיל בין ינואר עד יוני 2011. מדגם המחקר כלל 357 מבוגרים, בגיל ממוצע של 58 שנים, עם ממאירות מתקדמת. אחיות שלקחו חלק בצוות המחקר עקבו אחר 52 סימנים קליניים לצד מיטת החולה כל 12 שעות, מרגע האשפוז ועד לשחרור או מות המטופל, במטרה לקבוע עד כמה ניבאו מוות קרב.

שמונת הסימנים הקליניים בעלי ערך אבחנתי גבוה למוות קרב הופיעו יחסית מאוחר, עם חציון הופעה שלושה ימים לפני המוות. לסימנים אלו סגוליות של מעל 95% וערך מנבא חיובי גבוה לתמותה בתוך שלושה ימים.

פרט לדימום ממערכת העיכול העליונה, הסימנים האבחנתיים לתמותה בתוך שלושה ימים היו קשורים בהידרדרות נוירו-קוגניטיבית ו/או נוירו-מוסקולרית.

שמונת הסימנים שניבאו מוות קרב כללו חוסר תגובה של האישונים, חוסר יכולת לסגור את העפעפיים, קולות נהמה, דימום מדרכי העיכול העליונות, ירידה בתגובה לגירוי קולי, צניחה של קפל נזולביאלי, יישור-יתר של הצוואר וירידה בתגובה לגירוי ויזואלי.

מניתוח רב משתנים עלה קשר מובהק בין ירידה בתגובה לגירוי מילולי ובין תמותה בתוך שלושה ימים (יחס סיכויים של 6.61, p=0.0004), כמו גם צניחת קפל נזולביאלי (יחס סיכויים של 6.51, p=0.0001).

נוכחות אחד הסימנים הללו עשוי לרמז לתמותה בתוך שלושה ימים. עם זאת, העדר סימנים אלו אינו שולל סיכוי למוות קרב. חשוב לציין כי רק בחלק קטן מהחולים ניתן לזהות את הסימנים הללו בנקודת זמן כלשהי לפני המוות, אם כי במרביתן ניתן יהיה לזהות לפחות אחד מהסימנים בשלושת הימים האחרונים לחייהם.

Cancer. Published online February 9, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה