ילדים

האם דימום רקטלי בתינוקות יכול להגביל את עצמו? (מתוך Pediatrics)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של Pediatrics, מצא כי דימום רקטלי בתינוקות בדרך כלל מגביל את עצמו וקשור לפלורת מעיים לא נורמלית, אלרגיה לחלב פרה פחות נפצה, ממה שחשבו בעבר, ויש לאמת אותה באמצעות מבחני תגר.

דימום רקטלי הוא סימפטום אזהרה ודורש חקירה נוספת. בתינוקות סימפטום זה הוסבר בעיקר על ידי רגישות יתר. בנוסף לאלרגנים מהמזון, גם גורמים מיקרוביאלים תוך לומנלים מגרים את מוקוזת המעיים הלא בשלה.

במחקר, שארך שנתיים, עקבו אחר 40 תינוקות עם דימום רקטלי גלוי. הגיל הממוצע היה 2.7 חודשים ו-68% מהם אכלו רק חלב אם. בהרשמה התינוקות חולקו רנדומלית לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה תזונה ללא חלב פרה (19 תינוקות) והקבוצה השנייה המשיכה עם התזונה הרגילה שלה (21 תינוקות) למשך חודש שלם. התוצאות כללו ממצאים קולונוסקופים, תרבית צואה בקטריאלית, היברידיזציה פלורוסנטית של זנים נבחרים במעי, אבחון ספציפי של ווירוסים בצואה כגון אנטרווירוס, רוטווירוס ואדנווירוס, חיפוש ווירוסים בצואה ובמוקוסה בעזרת מיקרוסקופ אלקטרוני, הערכת חומרת אקזמה אטופית על פי שיטת SCORAD (SCORing Atopic Dermatitis), רמת IgE כללי בסרום, רמת IgE ספציפי ומבחני עור לחלב פרה, לביצה ולחיטה. מבחני פרובוקציה ואלימינציה שימשו לאבחן אלרגיה לחלב פרה.

מתוך 40 נבדקים, 5 אושפזו והשאר טופלו ללא אשפוז. ביקורי המעקב נקבעו לחודש לאחר ההרשמה ובגיל שנה. קבוצת הביקורת הייתה 64 תינוקות בריאים, שהותאמו מבחינת גיל ועיתוי של דגימת הצואה תוך חודש.

במהלך המעקב, ל- 32 תינוקות (80%) הייתה צואה דמית (ממוצע 2.1, טווח 1-15 פר יום, מספר ממוצע של ימים עם דימום רקטלי 6). במהלך המעקב ל- 38% מהתינוקות הייתה אקזמה אטופית. עליה בריכוז IgE ספציפי או מבחן עור חיובי לא היו שכיחים. התפתחות התינוקות הייתה תקינה בהרשמה ובמעקב.

קולונוסקופה חשפה אריטמה מוקוזלית מקומית וכיבי אפטות עם מוקוזה, שנראית נורמלית בפחות ממחצית החולים. לא נמצאו פיסורות אנו-רקטליות או פוליפים בקולון. מיקרוסקופ אור חשף ארכיטקטורת מוקוזה טובה עם דלקת אקוטית או מצב פוסט- דלקתי.

אלרגיה לחלב פרה אובחנה ב-7 חולים (18%), אך תזונה ללא חלב פרה לא השפיעה על משך הדימום הרקטלי. ל-8 חולים היה אגרגטים של חלקיקי וירוס בשכבת המיקרווילי של אפיתל הקולון ומיקרוסקופ אלקטרוני חשף חלקיקי וירוס (בקוטר 30 nm) על פני שטח תאי אפיתל הקולון. כל תרביות הצואה נמצאו שליליות לסלמונלה, שיגלה וירסיניה. קמפילובקטר ג’ג’וני נמצא בצואה של חולה אחד. תרביות צואה חיוביות לקלוסטרידיום דיפיצלה נמצאו ב-4 חולים, לסטפילוקוקוס אוריוס ב-8 חולים ולשמרים בשני חולים.

אקזמה אטופית ודלקת של מוקוזת הקולון, שאושרה היסטופתולוגית, בהרשמה נקשרו לנוכחות אלרגיה לחלב פרה בגיל שנה. לאף חולה לא היו תלונות גסטרו-אינטסטינליות.

דימום רקטלי בתינוקות בדרך כלל שפיר ומגביל את עצמו. ברוב החולים הגורם למצב נשאר לא ידוע. בחלק מהחולים אפשר לראות קשר עם ווירוסים.

אלרגיה לחלב פרה בקרב חולים אלה יותר נדירה ממה שחשבו בעבר. לכן יש צורך במבחני תגר לחלב פרה בתינוקות, שהפכו לחופשיים מסימפטומים במהלך התזונה ללא חלב פרה, על מנת להוריד את אבחוני האלרגיות לחלב פרה, שהן false-positive.

Pediatrics. 2006;117:e760-e768

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

  • האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    האם בחולי פסוריאזיס סיכון מוגבר למחלת ריאות חסימתית כרונית? (Resp Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine עולה כי אבחנה של פסוריאזיס אינה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, או COPD). ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבנת הקשר בין פסוריאזיס ובין מחלת ריאות חסימתית כרונית עשויה לסייע בטיפול טוב יותר בחולים. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לקבוע את שיעורי […]

  • ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    ההשפעה של הפרעות נשימה בשינה על איזון אסמה בילדים (Resp Med)

    בילדים עם אסתמה הפרעות נשימה בשינה עשויות לפגוע במאמצים לאזן את מחלת הריאות ובאיכות החיים של הילדים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בילדים, אסמה והפרעות נשימה בשינה עלולות לפגוע באיכות החיים של החולים, כאשר הפרעות הנשימה בשינה עלולות להקשות על איזון מחלת הריאות. מטרת המחקר […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה