ילדים

הקשר בין בעיות שינה לכאבי ראש בילדים (Mayo Clinic )

שכיחות גבוהה של כאבי ראש בילדים מקושרת לבעיות שינה באותם ילדים. יותר משני שלישים של ילדים שנבדקו, החווים כאבי ראש כרוניים, יומיומיים, סובלים גם מהפרעות שינה (בעיקר בשלב ההירדמות). במקרים של ילדים הסובלים מכאבי ראש לעיתים רחוקות יותר, רק חמישית מהם חווים גם בעיות שינה.
ילדים הסובלים מכאבי ראש, ישנים מעט וכתוצאה מכך סובלים מעייפות כרונית. בנוסף, ידוע שכאשר אנשים לא ישנים באופן מספק הם חווים יותר כאבי ראש (תופעה של “מעגל אכזר”). למרות זאת, התדירות בהפרעות השינה אינו עומדת בקנה אחד עם כאבי ראש כרוניים.
הניסוי כלל סקירה רטרוספקטיבית של 100 ילדים בגילאי 6 עד 17 הסובלים מכאבי ראש יומיומיים ו- 100 ילדים באותה קבוצת גיל הסובלים מכאבי ראש באופן אפיזודי. בילדים הנבדקים, נצפו בנוסף לעיכוב בהירדמות, גם הפרעות שינה הכוללות התעוררות במהלך הלילה או מוקדם מידי בבוקר.
החוקרים אינם יודעים מה מתרחש קודם הפרעות שינה או כאבי הראש. חלק מהילדים סובלים קודם מבעיות שינה וחלקם חווים קודם את כאבי הראש. שתי התופעות מזינות אחת את השניה: הפרעות שינה גורמות להחמרה בכאבי הראש ולהיפך. בנוסף, ככל שכאב הראש חמור יותר ישנו סיכוי רב יותר לילד לסבול מהפרעות שינה, ושוב להפך.
כל גישה טיפולית, בין אם תרופתית ובין אם לאו, צריכה “לעבוד” על שתי התופעות במקביל. המפתח לטיפול בלתי-תרופתי יהיה לשמר את שיגרת היומיום של הילד ולפתח הגיינה נכונה לשינה: על הילד “להשתמש” בחדר השינה שלו רק עבור פעילות מרגיעה. פעילויות כמו טלוויזיה או משחקי וידאו הגורמות להתרגשות או למוטיבציה מוגברת, צריכות להיעשות מחוץ לחדר השינה. בנוסף, רצוי שהילד יכין את עצמו לשינה כשעה לפני ויבחר בפעילות מרדימה, כגון קריאה בספר.
טיפול תרופתי כגון תרופות למיגרנה יהיה יעיל במיקרים שהילד סובל הן מכאבי ראש והן מהפרעות שינה.
הבנה של הפרעות שינה בילדים שחווים כאבי ראש אפיזודים תעזור למנוע בעתיד את המעבר לכאבי ראש כרוניים, יומיומיים.
הגיל, הינו גורם סיכון לכאבי ראש בילדים. לנערים יש את רמת הסיכון הגבוהה ביותר, הנובעת כנראה מהמתח הרב שבו הם שרויים. בנוסף, רוב בני הנוער זקוקים לכ- 9.5 שעות שינה בלילה, הרבה מעבר למה שהם ישנים בפועל. היסטוריה משפחתית, התקופה בשנה ורמות מתח כנראה משפיעים גם הם על הסיכון לכאבי ראש.
לדיווח ב-docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה