ניסיון ונוהל: הטיפול בדלקת אוזניים.

סקירתו של פרופ’ זרם פריאר

לאחרונה התפרסם מידע על מחקר שהתבצע באוניברסיטה בדרום הארץ המדווח על טיפול לא מקובל במקרים של דלקת אוזניים בילדים. לפניכם סיכום של הטיפול המומלץ בילדים הסובלים מדלקת אוזניים חריפה באוזן התיכונה.

דלקת האוזן התיכונה מחלה שכיחה שרופא ילדים ראשוני אמור לטפל בה. המחלה פוגעת בעיקר בילדים בין הגילאים תשעה חודשים עד לארבע שנים. הסטטיסטיקה מלמדת כי 90% ילדים סובלים מהתקף אחד לפני הגיעם לגיל שנתיים.

לאור השכיחות הגבוהה של דלקת אוזניים בגילאי ששה חודשים עד שנתיים, נדון תחילה בטיפול בגילאים אלה.

הטיפול בילד שטרם הגיע לגיל שנתיים- ברגע שהחולה אובחן בדלקת אוזניים נתחיל בטיפול אנטיביוטי. הטיפול המומלץ, אמוקסיצילין (Moxypen) במינון של 45 מ”ג /ק”ג/ ליום בשתי מנות, לתקופה של 10 ימים.

מתי אמוקסיצילין אינו מתאים ? בשני מצבים נחליף את האמוקסיצילין בתרופה חלופה. המקרה הראשון, כאשר עברו פחות משלושה חודשים מאז ההתקף האחרון של דלקת אוזניים. קיימת אפשרות שהחיידק אינו מגיב בצורה מיטבית לאמוקסיצילין. המקרה השני כאשר ידוע כי החולה אלרגי לאמוקסיצילין.

הטיפול בחולה מעל לגיל שנתיים- חשוב לנו לזכור כי ב 80% ילדים הסובלים מדלקת האוזן התיכונה, הריפוי יהיה ספונטאני, עם או בלי תרופות אנטיביוטיות. הכאבים ייעלמו תוך 24 שעות. כעבור שבוע ימים ההבדל בין קבוצה המטופלת באנטיביוטיקה לבין קבוצה המטופלת באינבו (placebo) הוא שולי בלבד. כדאי לזכור עובדות אלה כאשר מתכננים טיפול בילד הסובל מדלקת אוזניים חריפה בגיל זה.

לאור האמור כאן, מומלץ לדחות טיפול אנטיביוטי לפחות לתקופה של 24 או 48 שעות. כאשר בתום תקופת ההמתנה החום ירד והכאבים נעלמו, יש לוותר על טיפול אנטיביוטי בכלל. במידה והחום או התלונות נמשכות כדאי להתחיל טיפול באמוקסיצילין במינון של 45 מ”ג /ק”ג/ ליום בשתי מנות, לתקופה של חמישה ימים.

כאשר אנחנו רואים שהחולה הלוקה בדלקת האוזן התיכונה סובל באופן מיוחד, רצוי להתחיל טיפול ללא דחוי, ללא תקופת ההמתנה עליה המלצנו.

מעקב- בכל מקרה של חולה דלקת אוזניים, אנחנו נדרשים לבדיקה חוזרת כעבור חודש לברור הצטברות נוזלים באוזן התיכונה. במקרה שנגלה עדות לנוזלים, נמתין חודש נוסף, בתקווה כי הנוזל ייספג. אך אם כעבור חודשיים מתום הדלקת החריפה, הנוזלים לא נעלמו, יש להפנות את החולה להיוועץ במומחה למחלות אף, אוזן וגרון.

דיקור של עור התוף, מי ומתי ? ההוריות לדיקור עור התוף הן דלקת באוזן התיכונה ביילודים בחודש הראשון לחיים, אצל חולים הסובלים מחסר אימוני, או ילדים החולים במיוחד, וכן מקרים בהם הטיפול האנטיביוטי חוזר ונשנה ללא הועיל.

תרופות חלופיות- במקרים בהם נוכחנו שאין תגובה קלינית לאמוקסיצילין, או מקרים בהם אנו יודעים כי החיידק אינו רגיש לתרופה, חייבים לשקול תרופה אחרת. תרופות מומלצות במקרים אלה, הן אמוקסיצילין עם קלבונלט – augmentin כי אחוז ניכר של החיידקים התוקפים את האוזניים מייצרים בטא- לקטמז. תרופות אחרות המומלצות הן צפורוקסים (cefuroxime) -או אחד המקרולידים כגון clarithromycin.

כידוע לכולנו, שימוש מופרז בתרופות אנטיביוטיות גרם לעליה במספר החיידקים שאינם מגיבים לטיפול באמוקסיצילין. לכן רצוי שנתאמץ להימנע מטיפול אנטיביוטי כאשר אין צורך בכך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה