ילדים

אונדנסטרון מוריד תדירות הקאות הקשורות בגסטרואנטריטיס חריפה

Ondansetron Decreases Vomiting Associated With Acute Gastroenteritis: A Randomized, Controlled Trial

ACUTE GASTROENTERITIS AGE: מחקר מבוקר ורנדומלי.
John J. Reeves, Michael W. Shannon, and Gary R. Fleisher
Pediatrics 2002; 109: e62.

מטרה-
מחקרים מועטים יחסית בחנו את תפקיד החומרים נוגדי ההקאות במקרים של גסטרואנטריטיס חריפה (AGE).
השימוש באגוניסטים סלקטיביים לרצפטור 5-HT3 (לדוגמא- אונדוסטרון) מציע אופציית טיפול פוטנציאלית רבת ערך. במחקר זה הוערכה יעילות האונדסטרון בטיפול בהקאות הקשורות ב- AGE בילדים.

שיטות מחקר-
מחקר אקראי, כפול סמיות עם קבוצת ביקורת שטופלה באינבו, התבצע במחלקה לרפואה דחופה בבית חולים שלישוני לילדים. החולים המתאימים היו מגיל חודש ועד גיל 22 שנים וזקוקים לטיפול בעירוי נוזלים תוך ורידי עקב AGE. מתוך 172 חולים שאליהם פנו, הוכללו 107 (54 לאונדסטרון תוך ורידי, 53 לפלצבו). הגיל הממוצע היה 5.3 שנים, ו53%- מהחולים היו זכרים. נמדדו : תדירות ההקאות, שיעור האשפוזים והיארעות סיבוכים.

תוצאות-
לאחר מתן התרופה, ל- 38 חולים (70%) מתוך 54 החולים בקבוצת האנדוסטרון הייתה הפסקה מוחלטת של ההקאות בהשוואה ל 27 חולים (53%) מתוך 53 החולים בקבוצת האינבו. 16 חולים (30%) מתוך 53 החולים בקבוצת האינבו אושפזו, בהשוואה ל-14 חולים (26%) מתוך 54 החולים בקבוצת האנדוסטרון.
באנליזה של חולים קודמים שלא טופלו, עם רמת CO2 בסרום הקטנה מ- mEq/L15 הדגימה כי 11 (23%) מ-47 החולים שקיבלו אינבו אושפזו, בהשוואה ל3- (7%) מ-47 החולים אשר טופלו באונדסטרון.
לא נתגלו סיבוכים משמעותיים.

מסקנות-
אונדסטרון תוך ורידי, מוריד את רמת ההקאות בילדים עם AGE. בנוסף, אונדסטרון מוריד את הצורך באשפוז של חולים עם רמת CO2 בסרום הקטנה מ- mEq/L15 , אשר טופלו בביקור ראשוני במחלקה לרפואה דחופה. הביטחון והעלות הנמוכה של טיפול זה מציעים כי האונדסטרון יכול להיות בעל תועלת רבה בטיפול ב-AGE בילדים.

הערת העורכים-
יש הגיון רב במחקר הנ"ל. ניתן לשפר את מצב ההידרציה כאשר מצמצמים את אבוד הנוזלים ב"קצה" אחד במקום בשני "הקצוות" ובנוסף לאפשר מתן נוזלים דרך הפה בשל הטיפול האנטיאמטי. יש חשיבות לבדיקת אלטרנטיבות אחרות שאינן דורשות מתן תרופה תוך ורידי כגון פרמין PR וכדומה.

טבלת סימפטומים ותוצאות


* First-time patients with measured serum CO2

למאמר המקורי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה