מזון מעובד מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכי סוכרת (Am J Clin Nutrition)

צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד מלווה בעליה בסיכון הכולל לסיבוכים מיקרווסקולאריים בכלל ולמחלת כליות בפרט בחולים עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition.

החוקרים בחנו את הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים של סוכרת במדגם פרוספקטיבי שכלל 5,685 משתתפים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 59.7 שנים, 63.8% גברים) ממאגר UK Biobank. המידע התזונתי נאסף באמצעות שאלוני תזונה בהם דווח על תדירות צריכת 206 מוצרי מזון ו-32 משקאות.

מהנתונים עלו חמישה דפוסים אשר היו אחראיים לשליש מהשונות בצריכת מזון אולטרה-מעובד לפי משקל משוער (לא קלוריות): לחם וממרחים, דגנים ונוזלים, מוצרי חלב רבים וצריכת בשר מעטה, חטיפים ומשקאות ממותקים, מגוון משקאות וחטיפים מתובלים.

התוצאים שנבחנו כללו את הסיכון לכלל סיבוכים מיקרווסקולאריים; כמו גם הערכה נפרדת של הסיכון לרטינופתיה סוכרתית, נוירופתיה סוכרתית ומחלת כליות סוכרתית; כמו גם סמנים הקשורים לסיבוכים מיקרווסקולאריים.

לאורך חציון מעקב של 12.7 שנים תועדו 1,243 סיבוכים מיקרווסקולאריים, כולל 599 מקרים של רטינופתיה סוכרתית, 237 מקרים של נוירופתיה סוכרתית ו-662 מקרים של מחלת כליות סוכרתית.

כל עליה של 10% בצריכת מזון אולטרה-מעובד לוותה בעליה של 8% בסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים (יחס סיכון של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.13) ועליה של 13% בסיכון למחלת כליות סוכרתית (יחס סיכון של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.20). לא תועד קשר משמעותי בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין הסיכון לנוירופתיה או רטינופתיה סוכרתית.

מניתוח סמנים בדם עלה כי מדד מסת גוף, טריגליצרידים ו-CRP הסבירו 22% ו-15.8% מהקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין סיבוכים מיקרווסקולאריים בכלל ומחלת כליות סוכרתית בפרט, בהתאמה.

דפוס תזונה עתיר משקאות מסוכרים וחטיפים לווה בסיכון גדול יותר למחלת כליות סוכרתית, בעוד שדפוס עתיר במגוון משקאות וחטיפים מתובלים לווה בסיכון מוגבר לסיבוכים מיקרווסקולאריים ורטינופתיה סוכרתית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהקפדה על המלצות האגודה האמריקאית לסוכרת משנת 2022, התומכות בהעדפת מזונות מלאים על-פני מזון מעובד.

Am J Clin Nutrition, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה